Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunka igen - tips pa nya dack?
You need to log in to create posts and topics.

Igar, pa forsta arbetsdagen fick jag punka pa vagen hem 4 km hemifran, och eftersom jag tappat bort pumpen i garaget under helgen var det bara att knata... och upp tidigt imorse for att byta slang och laga punkan, och sjalvklart, ny punka 4 km hemifran...

Ang racerdäck lämnade jag GP (då 3000) för Michelin Pro 2 Race, mycket bättre, GP slets ner på bara några månader. Punkor är numera ovanliga (var har man en ventilhatt när man behöver den ;-).

Köpte nya höst/vårdäck i höstas, rätt smala med mönster, Schw

Det ryktas om att GP 4000S är betydligt bättre än 3000.

Hur funkar det med tubdack? Paverkar det punkarisk? Vad ar det mer man ska kolla pa, spelar tradtathet eller kanttrad nagon roll har?

Tubdäck är klart bättre avseende vägkänsla och lägre punkarisk p.g.a. att färre genomslagspunkor.
Däremot dyrare. . . . .
Hjulen blir oftast 100-150 gram lättare med tubdäck och det har betydelse, Inertia.

Jag har ännu i mitt vuxna cykelliv inte fått en punktering (undantaget en gång när jag hade klantat mig med fälgbandet vid monteringen, men det var ju inte däckets fel).

Continental Ultra Gatorskin, rekommenderar jag. Och nej, jag är inte sponsrad! 😀

L

Rasmus: Det beror på vilka däck o slangar du använder om man bör lufta mellan passen.

Jag luftar alltid utom på vintercykel och standardcykel. Där använder jag grova däck som inte expanderar av det lägre trycket.

Tack for bra tips! Jag vager en del, 86 kg, sa det kanske ar vart att ga upp en dimension pa dack. Jag har en bra golvpump med tryckmatare, med CX-dack haller jag 4 kg tryck, med racer 7 kg, med MTB ca 2 kg.

Vad galler racerdacken blir det nog inkop av e

Ett bra kanttrådsdäck typ Michlin Pro 2 race behövr man inte lufta ur mellan varven. Lika lite som att man behöver palla upp en husvagn på vintern.
Det är moderna tider nu David.

Lufta däck är gammalt skrock. Har ingen som helst betydelse.

Däck expanderar inte av att ha tryck i sig konstant. För det skulle krävas att de tänjs ut förbi den elastiska gränsen, och det lyckas du inte med hur mycket du än pumpar, det lovar jag. Den pe