Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunka igen - tips pa nya dack?
You need to log in to create posts and topics.

Marcus - Jag tror shimano WH-R 560 är en av de mest prisvärda hjulen. Tillhörde gamla 105-gruppen. 109€ på Bike-discount.

Topp!!! Shimano WH-R 560 och Continental Ultra Gatorskin (alt Mich Pro 2 race) later som bra och prisvarda tips for en nyborjare! Man sparar mycket pengar och strul genom att vara funbeatare!

Men ar det nagon som har tips pa CX-dack??? Som tidigare sagt,

Hmmm? Undrar varför det finns maxtryck för olika däck?

för att undvika medioker resultat!

Maxtrycket finns där av två skäl. Delvis för att däckets väv inte tål hur mycket som helst (det är väven som håller mot trycket, inte gummit) men främst för att ett kanttrådsdäck inte är en sluten slang, utan är öppet inåt fälgen. Kraften mot fälgens kant

Med min mediokra trettio år gamla pump så kan jag pumpa femton kilo. . . .

Hej.

Bra däck är viktigt. Men oftast är det så att bra däck mot punktering inte är bra däck för farten och tvärt om. Men en annan detalj är kvaliteten på fälgbandet. Där finns också en viktig pungterinsfaktor som är i högst grad "maxtryck känslig". Själv

De där däcken med sidor av bomull eller silke kan man alltså inte pumpa punktering eller rättare sagt ett kaboom på?

Jag undrar nu också av vilket skäl tubdäcken säger kaboom om de står med tryck och äter sig ned i ekeröljetterna/hålen?

Det verkar billi

"pumpa femton kilo. . . ."
Man ska ju bara pumpa däcket lagom. Beror av:
* vikt (cykel + förare)
* typ av underlag.

Om vi talar racer, är (ekipagetsvikt - 10kg)/10, ett bra värde att pumpa till. (tex (75 + 10 - 10)/10 = 7,5 bar) Naturligt vis alltid unde

Så tittar vi i Continentals lilla bibel. . . .

Continental Tempo och Olympic har maxtryck på 220 psi = 15 bar
sedan finns det annat på marknaden för den som vill betala.