Quote from Funbeat user on 9 January 2008, 20:10"Den totala energiförlusten, blir större om man pumpar för mycket."
Nu hänger jag inte med. Om jag förstår saken rätt så är det väl så att ju hårdare du pumpar ett däck desto mindre energiförlust får du. Det är inte för skoj skull det är metallhjul på tå
"Den totala energiförlusten, blir större om man pumpar för mycket."
Nu hänger jag inte med. Om jag förstår saken rätt så är det väl så att ju hårdare du pumpar ett däck desto mindre energiförlust får du. Det är inte för skoj skull det är metallhjul på tå
Quote from Funbeat user on 9 January 2008, 20:21Mats Mikiver kör fortfarande på sin Chesini från 83-84.
Ps Jag kör med 7 bar i mina Nokian A 10 dubbdäck. De rullar mycket bättre då men dubbgreppet är lite sent. Dubbarna sitter inte precis mitt i "rullspåret".
Mats Mikiver kör fortfarande på sin Chesini från 83-84.
Ps Jag kör med 7 bar i mina Nokian A 10 dubbdäck. De rullar mycket bättre då men dubbgreppet är lite sent. Dubbarna sitter inte precis mitt i "rullspåret".
Quote from Funbeat user on 9 January 2008, 21:34Min racer väger nästan prick 10 kg. Med cykeldator, liten baklampa, flaskställ, pump, flaskor (tomma) och en pytteliten sadelväska, väger den nästan ett kg till. Tempostyret (clip-on) gör dryga halvkilot ytterligare. Vikt är inte så viktigt! 😀
Rullmotst
Min racer väger nästan prick 10 kg. Med cykeldator, liten baklampa, flaskställ, pump, flaskor (tomma) och en pytteliten sadelväska, väger den nästan ett kg till. Tempostyret (clip-on) gör dryga halvkilot ytterligare. Vikt är inte så viktigt! 😀
Rullmotst
Quote from Funbeat user on 9 January 2008, 21:44Nu sitter jag med gumpen över bakhjulet mer än framhjulet så det är sannolikt kontakt med vägbanan 99.99 % av tiden under ett tempolopp.
Det är då man öser i ett högt tryck i tuben på bakhjulet om vägens beskaffenhet tillåter det.Erfarenhet av de olika
Nu sitter jag med gumpen över bakhjulet mer än framhjulet så det är sannolikt kontakt med vägbanan 99.99 % av tiden under ett tempolopp.
Det är då man öser i ett högt tryck i tuben på bakhjulet om vägens beskaffenhet tillåter det.
Erfarenhet av de olika
Quote from Funbeat user on 9 January 2008, 23:08Exakt var brytpunkten ligger är svårt att säga utan att mäta, men det finns en punkt där minskningen i rullmotstånd äts upp av effektförlusten i drivningen.
Exakt var brytpunkten ligger är svårt att säga utan att mäta, men det finns en punkt där minskningen i rullmotstånd äts upp av effektförlusten i drivningen.
Quote from Mattias Johansson on 10 January 2008, 00:44Michelin råder väl att man skall ha ca 1/10 av kroppstyngden på racer. 150 kg = 15 kg... David kanske dax att hålla inne på hjulmaten 😉
Michelin råder väl att man skall ha ca 1/10 av kroppstyngden på racer. 150 kg = 15 kg... David kanske dax att hålla inne på hjulmaten 😉
Quote from Funbeat user on 10 January 2008, 00:50Sen är jag allergisk mot felaktiga enheter. Tryck mäts inte i kg!!!
Trycket i däcket är också en balans mellan lågt rullmotstånd och manövrerbarhet. Vid högre tryck blir kontaktytan mindre, och därmed också den yta som har chans att greppa när underlaget
Sen är jag allergisk mot felaktiga enheter. Tryck mäts inte i kg!!!
Trycket i däcket är också en balans mellan lågt rullmotstånd och manövrerbarhet. Vid högre tryck blir kontaktytan mindre, och därmed också den yta som har chans att greppa när underlaget
Quote from Berit Bengtson on 10 January 2008, 00:56Visst stämmer det som Rasmus skriver
David P skrev:
> Nu sitter jag med gumpen över bakhjulet mer än framhjulet så det är sannolikt kontakt med vägbanan 99.99 % av tiden under ett tempolopp.
Hur mkt mer då?
Eller hur sitter du på din tempocykel egentlig
Visst stämmer det som Rasmus skriver
David P skrev:
> Nu sitter jag med gumpen över bakhjulet mer än framhjulet så det är sannolikt kontakt med vägbanan 99.99 % av tiden under ett tempolopp.
Hur mkt mer då?
Eller hur sitter du på din tempocykel egentlig
Quote from Funbeat user on 10 January 2008, 07:59Rasmus: Nyckelord "Vägytans beskaffenhet". Det styr vilket däcktryck som är lämpligt.
Håkan: Eftersom reglerna säger att man får ha sadeln 50 mm bakom lodlinjen genom vevpartiets centrum så tycker jag att man sitter över bakhjulet och inte framför, bakom
Rasmus: Nyckelord "Vägytans beskaffenhet". Det styr vilket däcktryck som är lämpligt.
Håkan: Eftersom reglerna säger att man får ha sadeln 50 mm bakom lodlinjen genom vevpartiets centrum så tycker jag att man sitter över bakhjulet och inte framför, bakom
Quote from Mattias Johansson on 10 January 2008, 08:02Håkan. - Hittar inte det nu heller. Jag får väl justara till att de skrev TIDIGARE. Var par tre år sedan jag läste det. Var länkat från något forum.
Rasmus - Jag orkar inte bry mig.
Håkan. - Hittar inte det nu heller. Jag får väl justara till att de skrev TIDIGARE. Var par tre år sedan jag läste det. Var länkat från något forum.
Rasmus - Jag orkar inte bry mig.