Quote from Fredrik Närenfors on 19 January 2008, 12:58Håkan
Jo visst begriper jag att man halkar på metallytor etc för att de är halare. Men vad är det som gör dem halare?
eller rättare sagt vad är det som skiljer halkan vid vattenplaning mot halkan på en oljefilm eller mot ett brunnslockBilden på Jobst Br
Håkan
Jo visst begriper jag att man halkar på metallytor etc för att de är halare. Men vad är det som gör dem halare?
eller rättare sagt vad är det som skiljer halkan vid vattenplaning mot halkan på en oljefilm eller mot ett brunnslock
Bilden på Jobst Br
Quote from Johan Lindhoff on 19 January 2008, 13:41Om jag har förstått rätt så är det ingen skillnad på vattenplaning på asfalt och att halka på brunnslock eller räls. Skillnaden är asfalten är skrovligare och då behövs en mycket tjockare vattenfilm för att det ska bli halt.
Om jag har förstått rätt så är det ingen skillnad på vattenplaning på asfalt och att halka på brunnslock eller räls. Skillnaden är asfalten är skrovligare och då behövs en mycket tjockare vattenfilm för att det ska bli halt.
Quote from Funbeat user on 19 January 2008, 13:43Vattenplaningen är ett helt annat fenomen. Har inte med detta att göra alls, även om resultatet blir likartat. Vattenplaningen handlar om att vattnet inte kan röra sig undan snabbt nog. Ju snabbare man rör sig, desto snabbare måste vattnet flytta på sig,
Vattenplaningen är ett helt annat fenomen. Har inte med detta att göra alls, även om resultatet blir likartat. Vattenplaningen handlar om att vattnet inte kan röra sig undan snabbt nog. Ju snabbare man rör sig, desto snabbare måste vattnet flytta på sig,
Quote from Mattias Johansson on 19 January 2008, 21:59Rasmus - Är väll samma med ett brunnslock eller övergångställe. Hastigheten är oxå avgörande där.
Rasmus - Är väll samma med ett brunnslock eller övergångställe. Hastigheten är oxå avgörande där.
Quote from Funbeat user on 19 January 2008, 22:34Visst, men inte av samma skäl. Att farten spelar roll på hala ytor beror på att justerande krafter är större vid högre fart, och friktionen är ju begränsad av tyngden och friktionskoefficienten för kontaktytan.
Visst, men inte av samma skäl. Att farten spelar roll på hala ytor beror på att justerande krafter är större vid högre fart, och friktionen är ju begränsad av tyngden och friktionskoefficienten för kontaktytan.
Quote from Funbeat user on 20 January 2008, 15:53Per: Som jag förstår det finns det en våt, ytterst tunn hinna på både brunnslock och asfalt. På den skrovliga asfalten sticker mikrostrukturer i ytan upp genom vattenlagret och kan komma i direktkontakt med däcket. På ett brunnslock är vattenytan obruten
Per: Som jag förstår det finns det en våt, ytterst tunn hinna på både brunnslock och asfalt. På den skrovliga asfalten sticker mikrostrukturer i ytan upp genom vattenlagret och kan komma i direktkontakt med däcket. På ett brunnslock är vattenytan obruten
Quote from Funbeat user on 20 January 2008, 15:59Såpa tar bort ytspänningen och det blir mer spännande att färdas på blöta vägar.
Såpa tar bort ytspänningen och det blir mer spännande att färdas på blöta vägar.