Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 16:09Vill du ha ett däck som håller så gå för Marathon XR. Släta Njaa, hållbara = super.
Kört på mina i 3 år nu & 800 mil ToR jobbet, inte en punktering och mönstermässigt så ser de ut att hålla ett par år till.
Vill du ha ett däck som håller så gå för Marathon XR. Släta Njaa, hållbara = super.
Kört på mina i 3 år nu & 800 mil ToR jobbet, inte en punktering och mönstermässigt så ser de ut att hålla ett par år till.
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 18:57Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.
På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns in
Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.
På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns in
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 19:24Då gäller detta oavsett material i däcken, eller?
Då gäller detta oavsett material i däcken, eller?
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 19:26Nej, egenskaperna hos gummit spelar in, men det har inte med mönstret att göra.
Nej, egenskaperna hos gummit spelar in, men det har inte med mönstret att göra.
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 19:44Jag föredrar däck med gummi.
Jag föredrar däck med gummi.
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 19:55Jag med! 😉
Jag med! 😉
Quote from Mattias Johansson on 17 January 2008, 21:45>Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.
På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns i
>Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.
På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns i
Quote from Mattias Johansson on 17 January 2008, 21:55Om slitna däck ooch vattenplaning. I o f bildäck men grundtekniken måste ju vara samma.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=38909"En ny dansk undersökning visar att däckens kontaktyta med våt vägbana minskar kraftigt när däcken är slitna
Om slitna däck ooch vattenplaning. I o f bildäck men grundtekniken måste ju vara samma.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=38909
"En ny dansk undersökning visar att däckens kontaktyta med våt vägbana minskar kraftigt när däcken är slitna
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 21:57Cykeldäck kan inte vattenplana. Inte vid farter människor kommer upp i på cykel i alla fall.
Vattnet trängs inte undan av mönster, även om man kanske tror det. Det funkar helt enkelt inte så på den skala det handlar om här.
Bildäck har mycket lägre tryc
Cykeldäck kan inte vattenplana. Inte vid farter människor kommer upp i på cykel i alla fall.
Vattnet trängs inte undan av mönster, även om man kanske tror det. Det funkar helt enkelt inte så på den skala det handlar om här.
Bildäck har mycket lägre tryc
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 22:02Det som man glider på vid fuktiga-blöta vägar kallas oljefilm.
På betongbana är det strängt förbjudet att köra överhuvudtaget, fastän man kör på slicks med stor luftkammare.
Det som man glider på vid fuktiga-blöta vägar kallas oljefilm.
På betongbana är det strängt förbjudet att köra överhuvudtaget, fastän man kör på slicks med stor luftkammare.