Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunka igen - tips pa nya dack?
You need to log in to create posts and topics.

Vill du ha ett däck som håller så gå för Marathon XR. Släta Njaa, hållbara = super.

Kört på mina i 3 år nu & 800 mil ToR jobbet, inte en punktering och mönstermässigt så ser de ut att hålla ett par år till.

Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.

På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns in

Då gäller detta oavsett material i däcken, eller?

Nej, egenskaperna hos gummit spelar in, men det har inte med mönstret att göra.

Jag föredrar däck med gummi.

Jag med! 😉

>Nonsens! Slicks ger ALLTID bästa grepp, så länge underlaget är hårt. På löst grus, i lera och liknande, behövs mönster, men endast då.

På våt metall, till exempel, blir kontaktytan exakt lika stor för ett mönstrat däck som för ett omönstrat. Det finns i

Om slitna däck ooch vattenplaning. I o f bildäck men grundtekniken måste ju vara samma.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=38909

"En ny dansk undersökning visar att däckens kontaktyta med våt vägbana minskar kraftigt när däcken är slitna

Cykeldäck kan inte vattenplana. Inte vid farter människor kommer upp i på cykel i alla fall.

Vattnet trängs inte undan av mönster, även om man kanske tror det. Det funkar helt enkelt inte så på den skala det handlar om här.

Bildäck har mycket lägre tryc

Det som man glider på vid fuktiga-blöta vägar kallas oljefilm.

På betongbana är det strängt förbjudet att köra överhuvudtaget, fastän man kör på slicks med stor luftkammare.