Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunka igen - tips pa nya dack?
You need to log in to create posts and topics.

Hej Rasmus.

"Rullmotståndet bestäms främst av hur mycket ett däck deformeras under belastning."

Ja så är det och således som jag tidigare skrev. "Det är inte för skoj skull det är metallhjul på tåg" utan det är för att då har man den minsta energiförlu

När Pillan åkte downhill och var i luften för länge efter ett hopp förlorade hon inte tid då? Det måste kommer en brytpunkt för varje dåck på ett vis underlag där för hög tryck gör att däcken guppar på vägytan

Ja, P, det har du.

Som jag skrev, så angav jag villkoret att trycket ska vara samma i det större däcket. Därmed blir kontaktytan exakt lika stor för båda. Det är bara trycket i däcket som avgör kontaktytans storlek, inte däckets konstruktion.

Sen är det

P.E 10 kg var lättare att räkna med....

Rullmotståndet är ett motstånd, ekipagets totala motstånd ett annat

Totala motståndet bestäms av
* deformationen av däcket
* däckets geometri och storlek/bredd
* vibrationer som däcket överför till fälg och ram
*

Är det din pump han använder sig av David?

Nej, han använder tryckluft i en MC-slang.
Jag använder min SKS fotpump från 1977 och den är kanon på att pumpa sönder slangar till kanttråd. Det är mycket svårare att få kaboom på tubdäck.
Det går om man pumpar max och låter de stå för efter viss tid så

Hej Rasmus.

Hur ska det vara nu. Menar du "större däck" eller "större tvärsnitt" . Det är viss skillnad, eller?

"Energieffektiva däck
Det förekommer stora skillnader i rullmotstånd och bullernivå mellan olika bildäck. Breda ”högfartsdäck” har högre rul

Kaboom! 🙂

Inom vilken genre ryms cykelbolldäck?

Bildäck ska vi hålla ute ur diskussionen eftersom de fungerar på ett helt annat sätt. De har stålringar inlagda för att inte det interna trycket ska kunna bukta ut däcket till ett runt tvärsnitt.

När jag säger "större däck" menar jag "större tvärsnitt",