Quote from Mattias Johansson on 17 January 2008, 22:07Jag är inte övertygad Rasmus. Personligt tror jag att mönster och fart gör skillnad. Jag vill nog se lite faktauppgifter innan jag ändrar åsikt.
Jag är inte övertygad Rasmus. Personligt tror jag att mönster och fart gör skillnad. Jag vill nog se lite faktauppgifter innan jag ändrar åsikt.
Quote from Fredrik Närenfors on 17 January 2008, 22:17Vattenplaning kan vi i alla fall utesluta. Redan den gode Håkan C har berättat för oss att cykeldäck inte kan vattenplana.
Men vad är det som gör att vi så gärna halkar på brunnslock och annan metall. Såna där stålskivor de lägger över hål vid vägarbeten
Vattenplaning kan vi i alla fall utesluta. Redan den gode Håkan C har berättat för oss att cykeldäck inte kan vattenplana.
Men vad är det som gör att vi så gärna halkar på brunnslock och annan metall. Såna där stålskivor de lägger över hål vid vägarbeten
Quote from Mattias Johansson on 17 January 2008, 22:25oki - Jag trodde "oljefilm" var en form av vattenplaning. Dvs ytspänning eller annan orsak som gör att däcket tappar kontakt med markytan.
oki - Jag trodde "oljefilm" var en form av vattenplaning. Dvs ytspänning eller annan orsak som gör att däcket tappar kontakt med markytan.
Quote from Funbeat user on 17 January 2008, 22:39"Om man cyklar i en hastighet som gör att däcket inte klarar av pressa undan vattnet tillräckligt snabbt släpper däcket delvis kontakt med markytan och när den släppt så pass mycket att friktionskraften är mindre än sidokraft är vurpan ett faktum. Dvs vat
"Om man cyklar i en hastighet som gör att däcket inte klarar av pressa undan vattnet tillräckligt snabbt släpper däcket delvis kontakt med markytan och när den släppt så pass mycket att friktionskraften är mindre än sidokraft är vurpan ett faktum. Dvs vat
Quote from Mikaela Lexén on 17 January 2008, 22:40>Håkan
Jag har för mig at du visade en beräkning på att vid dryga 210 km/h så vattenplanar ett vanligt cykeldäck (23mm). Minns jag rätt eller har jag sett det någon annanstans eller har jag helt blandat ihop det?
>Håkan
Jag har för mig at du visade en beräkning på att vid dryga 210 km/h så vattenplanar ett vanligt cykeldäck (23mm). Minns jag rätt eller har jag sett det någon annanstans eller har jag helt blandat ihop det?
Quote from Mattias Johansson on 17 January 2008, 22:46Oki. Där ser man...
Oki. Där ser man...
Quote from Funbeat user on 18 January 2008, 00:23Trots att jag enbart kör på slicks, har jag inte halkat svårt på metall. Däremot på nylagd asfalt i ösregn, när jag tog en kurva (rondell) för snävt. Men det var, som sagt, inte däckens fel...
Jag har glidit en aning på spårvagnsrelaterade metallytor här
Trots att jag enbart kör på slicks, har jag inte halkat svårt på metall. Däremot på nylagd asfalt i ösregn, när jag tog en kurva (rondell) för snävt. Men det var, som sagt, inte däckens fel...
Jag har glidit en aning på spårvagnsrelaterade metallytor här
Quote from Ingemar Lindgren on 18 January 2008, 10:19Tell me about it Rasmus... i mina Göteborgsdagar för 100 år sen maxade jag bredden på däcken för att minska risken att hastigt och olustigt bli spårbunden på just detta ställe!
Tell me about it Rasmus... i mina Göteborgsdagar för 100 år sen maxade jag bredden på däcken för att minska risken att hastigt och olustigt bli spårbunden på just detta ställe!
Quote from Berit Bengtson on 18 January 2008, 14:14Dennis: Det var inte jag som skrev det (såvitt jag kommer ihåg åtminstone).
Mönstrade eller icke mönstrade cykeldäck har varit uppe i alla cykelforum under alla år jag har läst dem.
I ett inlägg, som jag inte hittar nu, var det en representant från Vitto
Dennis: Det var inte jag som skrev det (såvitt jag kommer ihåg åtminstone).
Mönstrade eller icke mönstrade cykeldäck har varit uppe i alla cykelforum under alla år jag har läst dem.
I ett inlägg, som jag inte hittar nu, var det en representant från Vitto
Quote from Funbeat user on 18 January 2008, 14:23Visst är det så. Sommarjobbade i cykelbutik förra året, och det var väldigt svårt att få folk att fatta detta. "Men bildäck måste ju ha mönster!?" var standardkommentaren. Och då fick jag snällt förklara varför bildäck och cykeldäck är helt olika saker i
Visst är det så. Sommarjobbade i cykelbutik förra året, och det var väldigt svårt att få folk att fatta detta. "Men bildäck måste ju ha mönster!?" var standardkommentaren. Och då fick jag snällt förklara varför bildäck och cykeldäck är helt olika saker i