Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRäkna ut fart på intervaller
You need to log in to create posts and topics.

Har några frågor som någon här kanske kan hjälpa till med... Jag har lite problem med att räkna ut vilken fart jag ska ligga på under intervaller och snabbdistans. Jag har som snabbast sprungit 5 km på 30 min 28 sek (på träning) så utgick från den tiden f

Inget facit men det finns något som heter mcmillan running calculator om jag kommer ihåg rätt googla
du knappar in din bästa tid på en sträcka och får lite tips.

mvh
agron

Tack så mycket, var ju massa tips och förslag på tider där. 🙂

Enligt den skulle jag köra mina 1 km-intervaller i 6:02-6:12-tempo, är det dumt att köra snabbare än så alltså? Bör jag anpassa farten och t.ex. springa lite snabbare om jag inte har tid att

Om du tycker att intervalltiderna känns långsamma är det nog så att det är uthållighet du saknar och inte snabbhet och den du kanske ska prioritera.

Johana,vet inte var du bor,men jag tycker du skall söka dig till ngn löpklubb. Där får du all hjälp du vill. Det är väldigt lätt att man går för hårt på intervaller,själv jobbar jag mycket med puls på mina pass. Lycka till.

Lyssna på Mackan, han vet vad han pratar om.

Vill väl egentligen inte säga mot mackan, men om intervall på 1 km känns för långsamma är de nog det.Meningen med intervall är ju att kunna pressa sig hårdare än vad man hade klarat på en kontinuerlig sträcka. Näst efter exakt vetenskap kommer rejält tröt

Du säger inte mot mig Anders utan du har helt rätt. MEN, för en löpare som verkligen är tränad för 5 km är 5x1000 i tävlingsfart något som känns rätt jobbigt. Jag tjuvkikade i Johannas träningsdagbok och ser att hon spelar en del fotboll och då är hon rät

Det är roligare att springa fort! Om du orkar och vill, spring fortare helt enkelt. Du MÅSTE inte göra som tabellen säger. Orkar du genomföra passet utan att sacka och bli långsammare för varje intervall så kalrar du ju av högre fart.

Ja, egentligen tycker jag ju att jag är rätt sakta men ändå. :p Känns som att jag kan springa hur länge som helst ungefär i 7:00-tempo, men om jag springer 5 km i 6:00-tempo känns det som att jag ska dö typ. Har inga problem att hålla ett högre tempo i up