Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelrätt kadens - tränas eller geneti …
You need to log in to create posts and topics.

Som många diskussioner har avhandlats så ska man tydligen ligga på ca 90 i kadens. Jag kör på ca 78 och på gymmet i veckan när jag värmde upp på en motionscykel tänkte jag testa att köra med "rätt" kadens. Det jag märkte direkt var att watten gick ner, ja

Det är bara att titta på tävlingscyklister, i en klunga under Tour de France, till exempel. De kör inte samma kadens, hela gruppen.

Det är kombinationen kadens/utväxling som för dig fram. Om du får upp den önskade hastigheten med den kadens du kör, så är

Jag har 172,5 i vevarmslängd på min träningsracer och testade efter lite funderande att gå ner till 170,0 på min tävlingshoj.
En klubbkompis testade samma sak med gott resultat.
Poängen är att jag vill försöka öka kadensen för att se om jag kan minimera m

Jag har också problem över 95 (runt 100) med att studsa på sadeln. Det kan hända att det är en kombination av hög kadens + fel utväxling.

Jag visste inte att vevarmslängden gjorde så mycket. Det är något jag kan tänka på när jag köper nytt till en cykel.

Skillnaden är väsentlig.

Jag börjar förstå det, att det är väsentligt. Men jag har inte förstått varför.

Sorry...*just pointing it out*:-)

Studsar i sadeln? = stel i höfterna, smidighetsövningar är ett bra alternativ för att få upp kadensen.

Eller hur...

Hög kadens = hjärta, lungor
Låg kadens = benmuskler
Både och = allt
Långa vevar (benlängd avgör), hög kadens o tung växel är maximalt.