Quote from Guest on 28 March 2010, 07:41Som många diskussioner har avhandlats så ska man tydligen ligga på ca 90 i kadens. Jag kör på ca 78 och på gymmet i veckan när jag värmde upp på en motionscykel tänkte jag testa att köra med "rätt" kadens. Det jag märkte direkt var att watten gick ner, ja
Som många diskussioner har avhandlats så ska man tydligen ligga på ca 90 i kadens. Jag kör på ca 78 och på gymmet i veckan när jag värmde upp på en motionscykel tänkte jag testa att köra med "rätt" kadens. Det jag märkte direkt var att watten gick ner, ja
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 07:51Det är bara att titta på tävlingscyklister, i en klunga under Tour de France, till exempel. De kör inte samma kadens, hela gruppen.
Det är kombinationen kadens/utväxling som för dig fram. Om du får upp den önskade hastigheten med den kadens du kör, så är
Det är bara att titta på tävlingscyklister, i en klunga under Tour de France, till exempel. De kör inte samma kadens, hela gruppen.
Det är kombinationen kadens/utväxling som för dig fram. Om du får upp den önskade hastigheten med den kadens du kör, så är
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 08:46Jag har 172,5 i vevarmslängd på min träningsracer och testade efter lite funderande att gå ner till 170,0 på min tävlingshoj.
En klubbkompis testade samma sak med gott resultat.
Poängen är att jag vill försöka öka kadensen för att se om jag kan minimera m
Jag har 172,5 i vevarmslängd på min träningsracer och testade efter lite funderande att gå ner till 170,0 på min tävlingshoj.
En klubbkompis testade samma sak med gott resultat.
Poängen är att jag vill försöka öka kadensen för att se om jag kan minimera m
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:03Jag har också problem över 95 (runt 100) med att studsa på sadeln. Det kan hända att det är en kombination av hög kadens + fel utväxling.
Jag visste inte att vevarmslängden gjorde så mycket. Det är något jag kan tänka på när jag köper nytt till en cykel.
Jag har också problem över 95 (runt 100) med att studsa på sadeln. Det kan hända att det är en kombination av hög kadens + fel utväxling.
Jag visste inte att vevarmslängden gjorde så mycket. Det är något jag kan tänka på när jag köper nytt till en cykel.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:13Skillnaden är väsentlig.
Skillnaden är väsentlig.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:18Jag börjar förstå det, att det är väsentligt. Men jag har inte förstått varför.
Jag börjar förstå det, att det är väsentligt. Men jag har inte förstått varför.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:23Sorry...*just pointing it out*:-)
Sorry...*just pointing it out*:-)
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:23Studsar i sadeln? = stel i höfterna, smidighetsövningar är ett bra alternativ för att få upp kadensen.
Studsar i sadeln? = stel i höfterna, smidighetsövningar är ett bra alternativ för att få upp kadensen.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:27Eller hur...
http://www.youtube.com/watch?v=z8aEVDDRPbo&feature=fvw
Eller hur...
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:37Hög kadens = hjärta, lungor
Låg kadens = benmuskler
Både och = allt
Långa vevar (benlängd avgör), hög kadens o tung växel är maximalt.
Hög kadens = hjärta, lungor
Låg kadens = benmuskler
Både och = allt
Långa vevar (benlängd avgör), hög kadens o tung växel är maximalt.