Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 12:47Det är ganska slitsamt att ligga på 80 i kadens och köra Criterium med några hundra igångdrag.
Det är ganska slitsamt att ligga på 80 i kadens och köra Criterium med några hundra igångdrag.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 13:08"Orsaken till det är inte att man då får ut mest effekt (alltså det man mäter i watt) utan att man uthålligt är mer effektiv (hög effekt under lång tid->energi effektivitet), vilket är det man antagligen vinner cykel och/eller triathlon lopp på."
Förstår
"Orsaken till det är inte att man då får ut mest effekt (alltså det man mäter i watt) utan att man uthålligt är mer effektiv (hög effekt under lång tid->energi effektivitet), vilket är det man antagligen vinner cykel och/eller triathlon lopp på."
Förstår
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 13:34Kanske att linjecyklister större delen av tiden ska klara klungrullen med maximalt bevarande av kraft, och då kan man lika gärna undvika låg kadens som tar mer på musklerna?
Eller finns det många som också under tempolopp ligger på kadenser på 100 och ö
Kanske att linjecyklister större delen av tiden ska klara klungrullen med maximalt bevarande av kraft, och då kan man lika gärna undvika låg kadens som tar mer på musklerna?
Eller finns det många som också under tempolopp ligger på kadenser på 100 och ö
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 13:45Max effekt klarar du bara att hålla under en kort tid (sekunder). Därför drar en spurtkannon igång spurten så sent som möjligt, och behöver mycket hjälp av hjälpryttare dels under loppet och dels för att dra upp farten till spurten.
Perset på ett tempol
Max effekt klarar du bara att hålla under en kort tid (sekunder). Därför drar en spurtkannon igång spurten så sent som möjligt, och behöver mycket hjälp av hjälpryttare dels under loppet och dels för att dra upp farten till spurten.
Perset på ett tempol
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 13:51På linje lär alla få ta i emellanåt och det finns inga undantag.
Som spurtare så handlar det mycket om att ha explosivitet och bra(inga) nerver.
På linje lär alla få ta i emellanåt och det finns inga undantag.
Som spurtare så handlar det mycket om att ha explosivitet och bra(inga) nerver.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 14:02Linus>> Vad som ger bäst uthållighet beror på hur du är tränad.
Om ditt kardiovaskulära system (hjärta/lungor/syreupptagningsförmåga) har förhållandevis högre kapacitet än din uthållighet i benen så tjänar du på lätt belastning och hög kadens. Är det dä
Linus>> Vad som ger bäst uthållighet beror på hur du är tränad.
Om ditt kardiovaskulära system (hjärta/lungor/syreupptagningsförmåga) har förhållandevis högre kapacitet än din uthållighet i benen så tjänar du på lätt belastning och hög kadens. Är det dä
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 14:47> Om jag gör tester på en testcykel är det helt naturligt att en höjning av kadensen->sänkning av motståndet leder till lägre effekt ...
Höj kadensen och sänk motståndet _motsvarande_ så levererar du samma effekt. Detta svarar mot att hålla samma fart på
> Om jag gör tester på en testcykel är det helt naturligt att en höjning av kadensen->sänkning av motståndet leder till lägre effekt ...
Höj kadensen och sänk motståndet _motsvarande_ så levererar du samma effekt. Detta svarar mot att hålla samma fart på
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 15:04"Högkadensförespråkare hävdar att du då får något bättre uthållighet trots att du kör lika fort."
Samt att det troligen skonar knäna lite mer än lågkadensen.
Vänligen
P.
"Högkadensförespråkare hävdar att du då får något bättre uthållighet trots att du kör lika fort."
Samt att det troligen skonar knäna lite mer än lågkadensen.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 15:11Jan Ulrich tryckte hårt och länge på låg kadens och hans knän la ju av till slut...
Jan Ulrich tryckte hårt och länge på låg kadens och hans knän la ju av till slut...
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 15:15Hej Linus
Jag ser att jag svarade på fel fråga.
Ja, hög frekvens och litet motstånd ger större belastning på kondition/syreupptag, medan lägre frekvens högre motsstånd ger större belastning på muskler-> mjölksyra-> utmattning (i alla fall för tränade c
Hej Linus
Jag ser att jag svarade på fel fråga.
Ja, hög frekvens och litet motstånd ger större belastning på kondition/syreupptag, medan lägre frekvens högre motsstånd ger större belastning på muskler-> mjölksyra-> utmattning (i alla fall för tränade c