Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 07:45Du menar att det var mer kanylen än kadensen?
Du menar att det var mer kanylen än kadensen?
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 08:21P, ska överväga det rådet, det låter som ett skönt val i sådana fall. 🙂
P, ska överväga det rådet, det låter som ett skönt val i sådana fall. 🙂
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:59Jag är övertygad om att de östtyska läkarna, fysiologerna, tränarna och statistikerna kunde exakt plocka ut vem som skulle träna vad och när.
Även om ett antal aktiva fick sluta tidigt som kronvrak.
Jag är övertygad om att de östtyska läkarna, fysiologerna, tränarna och statistikerna kunde exakt plocka ut vem som skulle träna vad och när.
Även om ett antal aktiva fick sluta tidigt som kronvrak.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:17Lite OT kanske i förhållande till ursprungsfrågan:
Även om olika cyklister trivs och har sitt optimum vid olika kadenser, har nog alla nytta av att bredda sitt omfång över trampfrekvenser där de kan trampa effektivt utan att exempelvis börja studsa i sa
Lite OT kanske i förhållande till ursprungsfrågan:
Även om olika cyklister trivs och har sitt optimum vid olika kadenser, har nog alla nytta av att bredda sitt omfång över trampfrekvenser där de kan trampa effektivt utan att exempelvis börja studsa i sa
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:23Jag tycker att en vinterträning på hög kadens o lämplig växel med inlagda styrkeintervaller ger en bra grund i trampteknik.
Att studsa i sadeln är en övergående fas.
Med bättre teknik så sitter man mer och vid högre kadens.
Jag tycker att en vinterträning på hög kadens o lämplig växel med inlagda styrkeintervaller ger en bra grund i trampteknik.
Att studsa i sadeln är en övergående fas.
Med bättre teknik så sitter man mer och vid högre kadens.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:35När jag förr körde tri så tränade jag högkadenscykling. Idealiskt inne på trainern vintertid så som andra skrivit. Kadensen är vana (=träning och öva) och inte genetiskt. Kadensen har en intressant parallell till löpning. Där är den ideala stegfrekvensen
När jag förr körde tri så tränade jag högkadenscykling. Idealiskt inne på trainern vintertid så som andra skrivit. Kadensen är vana (=träning och öva) och inte genetiskt. Kadensen har en intressant parallell till löpning. Där är den ideala stegfrekvensen
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:55Kalle Abrahamsson lärde sig rätt bra kadensteknik på sin fixie. Jag såg honom i ca 50 nerför, har för mig han sa att det var ca 140 i kadens då. Då studsade han lite grann.
Kalle Abrahamsson lärde sig rätt bra kadensteknik på sin fixie. Jag såg honom i ca 50 nerför, har för mig han sa att det var ca 140 i kadens då. Då studsade han lite grann.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 12:07...och styrkeintervallerna kommer automatiskt.
...och styrkeintervallerna kommer automatiskt.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 12:08"Med bättre teknik så sitter man mer och vid högre kadens."
Det glädjer mig att David skriver så. Har stort förtroende för honom som en kunnig och duktig cyklist.
Eftersom jag alltid sitter ned, både på trainer och vid utecykling, och dessutom med allt
"Med bättre teknik så sitter man mer och vid högre kadens."
Det glädjer mig att David skriver så. Har stort förtroende för honom som en kunnig och duktig cyklist.
Eftersom jag alltid sitter ned, både på trainer och vid utecykling, och dessutom med allt
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 12:41Som du skriver så rekomenderar de flesta böcker om cykling och cykelträning att man tränar på en relativt hög frekvens (kadens), och att det optimala för tävling ligger mellan 90 och 110 rpm.
Orsaken till det är inte att man då får ut mest effekt (allts
Som du skriver så rekomenderar de flesta böcker om cykling och cykelträning att man tränar på en relativt hög frekvens (kadens), och att det optimala för tävling ligger mellan 90 och 110 rpm.
Orsaken till det är inte att man då får ut mest effekt (allts