Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelrätt kadens - tränas eller geneti …
You need to log in to create posts and topics.

http://lmgtfy.com/?q=optimalt+sj%C3%A4lvf%C3%B6rtroende

Jag jobbar på det... (H)

Som man frågar, får man svar... 🙂

Det finns ingen "silver bullet" att hämta på funbeat eller något på annat forum.

Du måste lära dig själv hur du fungerar.
Ingen annan kan tala om vad som passar dig.
Vad andra har för kadens är totalt ointressant.
Du

Martin: Är det inte bättre för den som är ny då att träna in sig på 85 - 95 direkt och bli van snabbare? 😉

Intressant diskussion.

Rätt eller fel - men vad tror ni om att det där med att "studsa i sadeln" har med rundtrampsförmåga att göra? Det finns cyklister som har en mer eller mindre bra trampteknik, så det kan säkert spela roll.

Sen tror jag att vevarmsl

Jag har seriöst svårt att ligga under 90 i kadens, så länge det är platt. Jag brukar ligga mellan 102 och 116 ungefär, vid normala omständigheter. Det är inget jag tränat mig till, utan det har bara blivit så rent naturligt. Har 170-vevar.

Linus,
Följande länk är intressant. Jag orkar inte översätta den och recitera den här, men kortfattat går det ut på att:

A. Hög kadens minskar antalet watt per tramptag vilket underlättar belastningen för musklerna.

B. Hög kadens anstränger däremot det

OK, lite liknande svar som Tommy alltså. Jag får väl tolka det som att jag har dålig kondis, och att en genväg är att minska kadensen och öka belastningen... 😀

Eller förbättra konditionen kanske...

Hej,

I princip det Johan sa, fast jag tycker det blir lättare att förstå så här med en enkel mekanikformel:

Effekt=vridmoment*varvtal, där vridmomentet är pedalkraften*vevarmslängden

Så för att få samma effekt vid 50 rpm måste man trampa med dubbelt så

Exakt hur utvecklar du din trampteknik?