Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 20:53http://lmgtfy.com/?q=optimalt+sj%C3%A4lvf%C3%B6rtroende
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:08Jag jobbar på det... (H)
Jag jobbar på det... (H)
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:15Som man frågar, får man svar... 🙂
Det finns ingen "silver bullet" att hämta på funbeat eller något på annat forum.
Du måste lära dig själv hur du fungerar.
Ingen annan kan tala om vad som passar dig.
Vad andra har för kadens är totalt ointressant.
Du
Som man frågar, får man svar... 🙂
Det finns ingen "silver bullet" att hämta på funbeat eller något på annat forum.
Du måste lära dig själv hur du fungerar.
Ingen annan kan tala om vad som passar dig.
Vad andra har för kadens är totalt ointressant.
Du
Quote from Lena O on 28 March 2010, 21:46Martin: Är det inte bättre för den som är ny då att träna in sig på 85 - 95 direkt och bli van snabbare? 😉
Martin: Är det inte bättre för den som är ny då att träna in sig på 85 - 95 direkt och bli van snabbare? 😉
Quote from Nils Hylander on 28 March 2010, 22:52Intressant diskussion.
Rätt eller fel - men vad tror ni om att det där med att "studsa i sadeln" har med rundtrampsförmåga att göra? Det finns cyklister som har en mer eller mindre bra trampteknik, så det kan säkert spela roll.
Sen tror jag att vevarmsl
Intressant diskussion.
Rätt eller fel - men vad tror ni om att det där med att "studsa i sadeln" har med rundtrampsförmåga att göra? Det finns cyklister som har en mer eller mindre bra trampteknik, så det kan säkert spela roll.
Sen tror jag att vevarmsl
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 23:57Jag har seriöst svårt att ligga under 90 i kadens, så länge det är platt. Jag brukar ligga mellan 102 och 116 ungefär, vid normala omständigheter. Det är inget jag tränat mig till, utan det har bara blivit så rent naturligt. Har 170-vevar.
Jag har seriöst svårt att ligga under 90 i kadens, så länge det är platt. Jag brukar ligga mellan 102 och 116 ungefär, vid normala omständigheter. Det är inget jag tränat mig till, utan det har bara blivit så rent naturligt. Har 170-vevar.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 14:21Linus,
Följande länk är intressant. Jag orkar inte översätta den och recitera den här, men kortfattat går det ut på att:A. Hög kadens minskar antalet watt per tramptag vilket underlättar belastningen för musklerna.
B. Hög kadens anstränger däremot det
Linus,
Följande länk är intressant. Jag orkar inte översätta den och recitera den här, men kortfattat går det ut på att:
A. Hög kadens minskar antalet watt per tramptag vilket underlättar belastningen för musklerna.
B. Hög kadens anstränger däremot det
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 23:14OK, lite liknande svar som Tommy alltså. Jag får väl tolka det som att jag har dålig kondis, och att en genväg är att minska kadensen och öka belastningen... 😀
Eller förbättra konditionen kanske...
OK, lite liknande svar som Tommy alltså. Jag får väl tolka det som att jag har dålig kondis, och att en genväg är att minska kadensen och öka belastningen... 😀
Eller förbättra konditionen kanske...
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 00:15Hej,
I princip det Johan sa, fast jag tycker det blir lättare att förstå så här med en enkel mekanikformel:
Effekt=vridmoment*varvtal, där vridmomentet är pedalkraften*vevarmslängden
Så för att få samma effekt vid 50 rpm måste man trampa med dubbelt så
Hej,
I princip det Johan sa, fast jag tycker det blir lättare att förstå så här med en enkel mekanikformel:
Effekt=vridmoment*varvtal, där vridmomentet är pedalkraften*vevarmslängden
Så för att få samma effekt vid 50 rpm måste man trampa med dubbelt så
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 05:47Exakt hur utvecklar du din trampteknik?
Exakt hur utvecklar du din trampteknik?