Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:41Tao enligt Puh.
Tao enligt Puh.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 09:51När man håller på med en uthållighetssport som cykling, gäller det att hitta den kadensen som ger högst medelfart, med minst energiförbrukning.
Vad jag förstår har alla har en naturlig kadens, oavsett hur bra eller dålig man är på cykling. Dvs. värdet är
När man håller på med en uthållighetssport som cykling, gäller det att hitta den kadensen som ger högst medelfart, med minst energiförbrukning.
Vad jag förstår har alla har en naturlig kadens, oavsett hur bra eller dålig man är på cykling. Dvs. värdet är
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 15:04Om ni börjar studsa på sadeln vid 100 i kadens,då sitter ni nog lite för högt,runt 110-120 i kadens bör klaras utan att studsa.En sak till mycket viktigt slappna av på cykeln
Om ni börjar studsa på sadeln vid 100 i kadens,då sitter ni nog lite för högt,runt 110-120 i kadens bör klaras utan att studsa.En sak till mycket viktigt slappna av på cykeln
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 16:55Sen å andra sidan varför skall jag hålla högre kadens än 95?
Ta det inte så bokstavligt.
Sen å andra sidan varför skall jag hålla högre kadens än 95?
Ta det inte så bokstavligt.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 17:07Jag tycker det är väsentlig skillnad på vilken kadens som är mest effektiv på trainer och motionscykel jämfört med när jag cyklar ute på landsvägen.
På trainern kan jag sitta och mala med en kadens runt 85. Men när jag kommer ut vill jag gärna ha en hö
Jag tycker det är väsentlig skillnad på vilken kadens som är mest effektiv på trainer och motionscykel jämfört med när jag cyklar ute på landsvägen.
På trainern kan jag sitta och mala med en kadens runt 85. Men när jag kommer ut vill jag gärna ha en hö
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 17:25Ja det kan jag inte säga emot Anders, just nu försöker jag dock bryta en gammal gammal vana som har inneburit 80-85 i kadens för mig.
Att nu försöka träna in en högre kadens för en del med sig, man vill gärna rycka i växlarna men appapp.
Ja det kan jag inte säga emot Anders, just nu försöker jag dock bryta en gammal gammal vana som har inneburit 80-85 i kadens för mig.
Att nu försöka träna in en högre kadens för en del med sig, man vill gärna rycka i växlarna men appapp.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 17:36Min ideala kadens känner jag i kroppen, utan att behöva räkna eller titta på kadensmätaren. Vad det är, har jag inte någon aning om, men det ligger kring 80-90. Exakt värde är ointressant.
Om kadensen går ned det minsta lilla, växlar jag ned på en gång.
Min ideala kadens känner jag i kroppen, utan att behöva räkna eller titta på kadensmätaren. Vad det är, har jag inte någon aning om, men det ligger kring 80-90. Exakt värde är ointressant.
Om kadensen går ned det minsta lilla, växlar jag ned på en gång.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 17:48Jag måste jobba på att öka kadensen.
Förra året blev det bättre och bättre under sässongen, och mot slutet av sommaren låg jag rätt i mitt tycke. Förra året var min första sässong.
Detta året glömde jag bort det lite nu i början och körde bara på. Hade
Jag måste jobba på att öka kadensen.
Förra året blev det bättre och bättre under sässongen, och mot slutet av sommaren låg jag rätt i mitt tycke. Förra året var min första sässong.
Detta året glömde jag bort det lite nu i början och körde bara på. Hade
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 18:21Håller helt med Martin. När jag började cykla så tyckte jag att kadensmätaren var ovärderlig för att träna in en effektiv körstil redan från början. När man är helt ny så är en kadens på 85-95 väldigt onaturlig, jag ville hellre köra på 60-70 och tyngre v
Håller helt med Martin. När jag började cykla så tyckte jag att kadensmätaren var ovärderlig för att träna in en effektiv körstil redan från början. När man är helt ny så är en kadens på 85-95 väldigt onaturlig, jag ville hellre köra på 60-70 och tyngre v
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 20:39OK, tack för diskussionen grabbar, men någon som vet svaret på min fråga (se min, kanske något spydiga, sammanfattning av era svar)?
S1: om du kör som du vill så är det rätt för dig.
S2: byt vevarm så studsar du inte i sadeln, men kadensen kan tränas upp
OK, tack för diskussionen grabbar, men någon som vet svaret på min fråga (se min, kanske något spydiga, sammanfattning av era svar)?
S1: om du kör som du vill så är det rätt för dig.
S2: byt vevarm så studsar du inte i sadeln, men kadensen kan tränas upp