Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 16:45Är det rätt att köra på en oskyddad trafikant?
Är det rätt att köra på en oskyddad trafikant?
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:26"Är det rätt att köra på en oskyddad trafikant?"
Detta är för mig pudelns kärna. Inte att en cyklist blev dömd för att denne inte nyttjade befintlig cykelbanan osv.
Det jag ställer mig frågande till är att bilisten, om jag fatta detta rätt, helt slipper
"Är det rätt att köra på en oskyddad trafikant?"
Detta är för mig pudelns kärna. Inte att en cyklist blev dömd för att denne inte nyttjade befintlig cykelbanan osv.
Det jag ställer mig frågande till är att bilisten, om jag fatta detta rätt, helt slipper
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:35Jag kan inte annat än att hålla med P. Bilisten har helt klart gjort sig skyldig till brott, så den domen bör överklagas.
Jag kan inte annat än att hålla med P. Bilisten har helt klart gjort sig skyldig till brott, så den domen bör överklagas.
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:47Bilisten åtalades aldrig för smitningen, därför kan han inte dömas för det. Vad jag förstått åkta han direkt till farbror Blå och berättade vad som hade hänt, därmed ansågs han ha uppfyllt (en tillräckligt stor del av) sina skyldigheter. Här är det åklaga
Bilisten åtalades aldrig för smitningen, därför kan han inte dömas för det. Vad jag förstått åkta han direkt till farbror Blå och berättade vad som hade hänt, därmed ansågs han ha uppfyllt (en tillräckligt stor del av) sina skyldigheter. Här är det åklaga
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:49Gubben var 80 år och har aldrig bucklat en bil. Sedan kör han rakt på en cyklist som han har god uppsikt över.
För mig låter det som att Länsstyrelsen bör kolla lämpligheten och låta föraren visa att han kan köra. Uppenbarligen har lite för många gråa g
Gubben var 80 år och har aldrig bucklat en bil. Sedan kör han rakt på en cyklist som han har god uppsikt över.
För mig låter det som att Länsstyrelsen bör kolla lämpligheten och låta föraren visa att han kan köra. Uppenbarligen har lite för många gråa g
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:51Att denna åklagare valde att inte åtala betyder inte att han inte kan bli åtalad.
Att denna åklagare valde att inte åtala betyder inte att han inte kan bli åtalad.
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 20:10Hade vart intressant att höra varför åklagaren inte orkade åtala bilisten...
Hade vart intressant att höra varför åklagaren inte orkade åtala bilisten...
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 20:19Han får inte åtala om det inte finns möjlighet att vinna. I detta fallet ord mot ord. Vidare så hade gubben en "rimlig" förklaring till avvikande från brottsplatsen.
AG förklarade att han hade "hindrat" omkörningen genom att köra in mer i filen. Det var i
Han får inte åtala om det inte finns möjlighet att vinna. I detta fallet ord mot ord. Vidare så hade gubben en "rimlig" förklaring till avvikande från brottsplatsen.
AG förklarade att han hade "hindrat" omkörningen genom att köra in mer i filen. Det var i
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 20:22Helt rätt P.
Visst var det smitning. Trafikförordningen säger inget om "efteranmälan" av olyckor- kan väl tänka mig att undantag gäller om man blir bortforslad från olycksplatsen i ambulans eller så men nu körde ju gubben därifrån på eget bevåg.
Dessuto
Helt rätt P.
Visst var det smitning. Trafikförordningen säger inget om "efteranmälan" av olyckor- kan väl tänka mig att undantag gäller om man blir bortforslad från olycksplatsen i ambulans eller så men nu körde ju gubben därifrån på eget bevåg.
Dessuto
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 20:26Hej Erik.
Numer är det Transportstyrelsen som skötter detta.
Och jag håller med dig. Att transportstyrelsen kanske skulle titta över "gubbens" lämplighet som bilförare. Om man titta lite på detta så står följande att läsa.
Transportstyrelsen återkallar
Hej Erik.
Numer är det Transportstyrelsen som skötter detta.
Och jag håller med dig. Att transportstyrelsen kanske skulle titta över "gubbens" lämplighet som bilförare. Om man titta lite på detta så står följande att läsa.
Transportstyrelsen återkallar