Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRacer + spd?
You need to log in to create posts and topics.

Jo, det var de dyraste jag hittade.
Isåfall borde det ju mer vara skillnad på pedal/kloss + vikt får några få dobbar.

Pedalens stöd under foten måste ju vara mindre viktigt om sulan är styv nog.

Jag har en tidigare (och kanske lite enklare) version av M

Hej Lars.

Dennis Li-Q, Tierp tror inte det är någon större skillnad på de skor du länkade till, förutom yttersulan och färgen då. Matrialet i båda var lika enligt specarna och dobbarna gör nog skillnaden i vikt mellan dem.

Men det kan det mycket väl va

Du har nog rätt MTB-skon ska tåla att gå i. Det gör naturligtvis skillnad.
Lika styva kan de ju fortfarande vara.

> Är det verkligen skillnad på toppmodellerna av MTB- och racerskor?

Jo, det tycker jag men den största skillnaden i flex ligger mellan kloss och pedal.

MTB-skor ska inte bara tåla att gå i. De är konstruerade för att man ska kunna springa med cykeln där det är bökigt.

Vilket borde innebära en tjock yttersula som skyddar den styva kolfiber(inner)sulan och samtidigt ger mer flex mot klossen då klossen tar stöd i den tjockare yttersulan.

Vaddå "tar stöd i den tjockare yttersulan"? Mina klossar sitter bara mot styva plastskivan.

Pedalen har bara kontakt med klossen och inte med sulan. Gäller i varje fall med eggbeaters.

Dennis: Nix, har inte den skon.

Mer relevant info är att spd-klossen vanligtvis inte stöds av yttersulan utan den sitter med skruvförband mot en styvare plastskiva innanför den mjukare yttersulan.

På den Specialized-sko som diskuteras ser det ut som van

Bara för att ovansidan ser likadan ut betyder det INTE att sula är lika ....
( under ev. gummidubbar).

Racer dojjor är bäst även på en MTB så länge man cyklar)