Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningreaktion vid löpning í skog
You need to log in to create posts and topics.

Jag får en slags reaktion när jag är ute i naturen och springer. Det klias över hela kroppen och jag får röda utslag. Har testat allergitabletter för att förhindra detta. Vet någon vad det här kan bero på? Har ni bättre tips för att förhindra detta?

Tack

Kan det bero på kläderna du har på dig eller har du samma kläder vid annan träning och då utan problem?

Små röda prickar på armar och knän? Granbarr ger den effekten om man är lite extra känslig.

Värmeutslag? Är det samma symptom vid löpning inte i naturen? (Mystisk meningsbyggnad, men ändå ;))

Ser ut som nässelutslag? http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27832

Isf kan det bero på en infektion i kroppen som gör att du blir extra känslig. Enligt länken så bör man undvika mat som är vanligt att vara allergisk mot. Typ fisk, skaldjur, jordgu

Jag tror också på teorin om att det är granbarr som gör det. Som orienterare har jag ofta massor med röda prickar på låren efter en tur i skogen och vad jag hört beror det på granbarren.

Men för att barr ska klia så måste man ju faktiskt springa på dem. Vilket man gör vid orientering. Springer man ett vanligt motionsspår så brukar man inte springa på barr på träd.

Stig, sa hon inte "ut i naturen"? Kanske bara jag som tolkade det som att det förekom granar i närheten.

Granbarr. Har samma problem vid orientering varma dagar (kan bero på att jag då har kortärmat och/eller är svettigare), men inte om det är stig. Blir röda fläckar nästan som myggbett. Försvinner dock efter dusch.

Håller med om att man måste vara i konta

Jag är inte säker på att man måste röra vid barren.
Julgranar brukar beskyllas för att avge en gas som dödar krukväxter bl a. Då borde väl en granskog ha en del sån gas i luften?