Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRekommendationer träningstempon?
You need to log in to create posts and topics.

Hörni alla träningsrävar. Jag undrar över en sak jag skulle behöva lite hjälp med. I tisdags körde jag ett intervallpass jag själv var ganska nöjd med uppläggsmässigt, även om jag tyckte jag älgade på alldeles för fort och okontrollerat i intervallerna. D

Det där med att sämre löpare har ett mindre tempospann låter troligt. Kan jämföra med mig själv. För 3 år sedan var jag i hyfsad form och då skilde det kanske 30 sek/km i tempo mellan tröskel och intervaller med syfte att öka syreupptagningsförmågan. Nu ä

Ah, om jag förstår dig rätt, du menar att vid intervallpasset skall jag springa säg 3 min i 5:20-tempo istället för 5 min i 5:50-tempo som jag uppenbarligen kan hålla i 8 km?

Om du pressade dig på gränsen till vad du klarar av på snabbdistanspasset så verkar det rimligt att din tröskelfart ligger ungefär där du tror. Fortsätt med snabbdistansen i 5.50 skulle jag säga. Att intervallerna var jobbiga berodde nog på att du sprang

Pontus, du har ju förstås rätt i det du säger angående tröskelintervaller. Det beror helt enkelt på vilket syfte man har med intervallerna. Tyvärr används ju just uttrycket intervaller för flera olika typer av träning med olika syfte.

SUPERTACK båda två! Då fick jag ju dessutom det här med tröskeltempo och VO2maxtempo utrett med samma gång 🙂

Skall försöka hålla igen aningen på första intervall nästa gång och se hur det faller ut. Och så får det bli 5:50 på snabbdistans. Det känns ro

Ja visst är det så Fredrika. 🙂 Det finns så otroligt många olika varianter av löppass så man har hela tiden nya upplevelser framför sig. Jag tänker aldrig sluta kalla mig löparblåbär. 😀

Kul tråd Fredrika (H)

Jag är på ungefär den nivån (när det gäller tiderna - ingen annan jämförelse :-)) som Du och famlar också lite i mörker när det gäller fartval och typ av intervaller.

Kändes perfekt att få lite konkreta synpunkter att ta vara på.

Harald, tusingar i 5:20 är nog fortfarande lite för tufft för mig 🙂

Kom just ihåg de planerade träningstempon jag så mödosamt fnulade ihop för några månader sedan. Såg att snabbdistans skulle ligga på 5:30-5:55, något som kallas "kort intervall" 5:30.

Har du pulsdata för de här passen? Det skulle underlätta analysen. Gärna snitt- och maxpuls för de enskilda intervallerna och snabbdistanspasset. Pulsen borde stiga några slag för varje intervall. Har du testat maxpulsen och vad är den?

Första intervalle