Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRekommendationer träningstempon?
You need to log in to create posts and topics.

OK Marcus, orienterar man så blir ju träningen automatiskt mer varierad - många som löptränar kör en skogs-/asfaltsslinga på ganska samma sätt månad efter månad, år efter år och då utvecklas man ju inte. Det viktiga för att utvecklas tror jag är variation

Det är ok Christer! Jag tycker att orienteringen är otroligt bra träning men det är lite pyssligt att ta sig till nya skogar för att få träna i olika terrängtyper. Men det är roligt och riktigt bra träning. Dessutom får man motionera hjärnan lite också...

Tack Håkan! 🙂 Som jag redan skrev tidigare skall jag försöka "vända" på intervallerna nästa gång.

Byta intervallerna mot snabbdistans, jag gör ju lite av båda just nu så även om det ena skulle ge lite mer än det andra hamnar jag väl någonstans emellan.

Bra poäng Marcus. Det är viktigt att vara medveten om att man gör de stora förbättringarna genom att träna mer/hårdare, och att träna kontinuerligt under lång tid. Att finlira med det exakta upplägget av träningsprogrammet kan kanske göra att man förbättr

Har sett det nånstans men kan inte komma ihåg var...

Är det nån som har bakomliggande formeln för vad som är en uppskattad tid på ex. Marathon givet en tid på 10K?

Tror det finns en specifik för varje lopp (ex milentiden och så lägger man på 16 s för

Finns olika formler. T ex Studenterna sida: "matematiska principen (ca +10 sek/km vid fördubblad distans)"

Kalkylatorn på marathon.se utgår ifrån att om man fördubblar distansen sjunker farten med 5%. Detta har jag baserat min kalkylator på. Men i denna