Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRimligt mål på 400m sprint?
You need to log in to create posts and topics.

Hej, har en målsättning att komma under 1minut på 400 meter innan 1juli men undrar om det är realistiskt.

Min Bakgrund: Minns inga tider men låg bland dom första både på 400m samt terränglöpning 6km i skolan, tävlade på mtb fram tills 18års ålder och had

Tror det blir tufft att klara denna sommar. Men kul när nån satsar på annat än långdistans!

Kul att du tränar för en av de värsta grenarna 🙂

Jag skulle börja med att köra mycket teknikträning, korta snabba lopp, rörlighet, spänst, explosivitet.

Utan att ha farten i kroppen eller tekniken att kunna springa fort - men avslappnat - blir 400 m e

För att göra 60 s skulle jag nog skippa "Push ur blocken", och fokusera på att kunna spinga hyfsat avspänt i 30 s/200m fart ... vilket i sig kräver att din maxfart ligger lite högre än så. Gissar du behöver kunna göra 200 m på inte över 28,0 för att klara

Två tre gånger intervall träning av olika form kanske en av dom backträning. sedan en längre pass att ha uthålligheten. EX. flygande fart 60-80-60-30-60-80 meter. sedan lite längre intervaller. 100-200-300-200-100 så kallad stege. Ibland 300 meter tre-fe

Då är det som jag misstänkte, man får ge det lite mer tid. Tack för svaren och tipsen 🙂

Precis sprungit ett pass (på löpband) 1.5grads lutning 3x400m 1.30-1.25-1.20, två minuters vila emellan.
Sista 200 på 1.20 tiden var nåt så sjukt jobbigt, mjölksyra

Löpskolning, styrketräning och polymetrisk-träning bör du nog fundera på att lägga in. Även att förbättra din kondition i övrigt så att det är bena som säger stopp och inte centralkapacitet.

"polymetrisk-träning"?
Är det när man tränar många meter? 😀
Eller är det kanske pekingska för plyometrisk träning?

MVH
Ord(nings)polisen

Arvid.
Låg du bland de första i skolan på 400 meter så är du förmodligen född med fart i steget.
Närmast till hands borde då vara mängdträning.

Gammaldags fartlek när lusten faller på vore kanske också bra.

På den korta tid du har undvik schemalagd t

Ja just nu känns det som att det konditionen som sätter stopp, Jag funderade på och lägga in lite längre sträckor ibland men har fått höra att vid 400m gör löpning på längre distanser mer skada än nytta, man blir helt enkelt långsammare.

Då vare bättre