Quote from Funbeat user on 24 July 2012, 12:38Träningen som ledde mig till 35min på en mil var ungefär följande (rullade på under något år):
v1
Mån: 20min uppvärmning + 40min i marafart + 10min nedjogg
Tis: 40min lätt i terräng
Ons: 90min lätt i terräng
Tor: 20min uppvärmning + 40min fartlek (hm ti
Träningen som ledde mig till 35min på en mil var ungefär följande (rullade på under något år):
v1
Mån: 20min uppvärmning + 40min i marafart + 10min nedjogg
Tis: 40min lätt i terräng
Ons: 90min lätt i terräng
Tor: 20min uppvärmning + 40min fartlek (hm ti
Quote from Funbeat user on 24 July 2012, 14:16Micke: Jag noterar att du aldrig körde intervaller och nästan aldrig i tempon över HM-fart utom i fartleken och 5km testloppet? Låter behagligt 🙂
Vilka veckomängder blev detta ca?
Micke: Jag noterar att du aldrig körde intervaller och nästan aldrig i tempon över HM-fart utom i fartleken och 5km testloppet? Låter behagligt 🙂
Vilka veckomängder blev detta ca?
Quote from Funbeat user on 24 July 2012, 16:11Peter P.: Under fartleken blev det oftast att köra igenom de flesta farterna upp till 5kp. Ofta blev det någonting liknande detta;
4x(4:00@3:40/k (hmp), 2:00@3:30/k (10kp), 1:00@3:20/k (5kp)) /w 1:00@4:30/k
Utöver detta avslutade jag alla lätta pass me
Peter P.: Under fartleken blev det oftast att köra igenom de flesta farterna upp till 5kp. Ofta blev det någonting liknande detta;
4x(4:00@3:40/k (hmp), 2:00@3:30/k (10kp), 1:00@3:20/k (5kp)) /w 1:00@4:30/k
Utöver detta avslutade jag alla lätta pass me
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 05:56Det behövs inga långpass för att gå under 35 på milen.
Det viktigaste är intervaller, gärna typ 5x1000m i hård fart. Var inte rädd för
att ståvila 1.5-2min.
Sen skulle jag satsa på en snabbdistans på 5-7km.
När jag gjorde under 35, körde jag aldrig läng
Det behövs inga långpass för att gå under 35 på milen.
Det viktigaste är intervaller, gärna typ 5x1000m i hård fart. Var inte rädd för
att ståvila 1.5-2min.
Sen skulle jag satsa på en snabbdistans på 5-7km.
När jag gjorde under 35, körde jag aldrig läng
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 10:10Utan att vara nån expert på detta håller jag nog med föregående talare, När jag gjorde milen under 37 (o vägde 85 kg) sprang jag aldrig längre än en mil. Oftast lite kortare eller tuffa intervaller, och jag tävlade på främst 400 m. Veckodosen låg på sådär
Utan att vara nån expert på detta håller jag nog med föregående talare, När jag gjorde milen under 37 (o vägde 85 kg) sprang jag aldrig längre än en mil. Oftast lite kortare eller tuffa intervaller, och jag tävlade på främst 400 m. Veckodosen låg på sådär
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 10:27Löpningsfärdighet innhåller en massa komponenter.
Löpekonomi, uthållighet, kondition, löpstyrka, snabbhet, syreupptagningsförmåga, mjölksyratålighet, skadetålighet, mjölksyraåterhämtning, förmåga att inte bli sjuk osv osv .Känns väldigt dumt att bara tr
Löpningsfärdighet innhåller en massa komponenter.
Löpekonomi, uthållighet, kondition, löpstyrka, snabbhet, syreupptagningsförmåga, mjölksyratålighet, skadetålighet, mjölksyraåterhämtning, förmåga att inte bli sjuk osv osv .
Känns väldigt dumt att bara tr
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 10:40Det är också lite lustigt hur man hela tiden ser folk som påstår att detta och detta behövs inte alls för jag klarade det utan det. Som om alla svarar lika på all träning och det finns ett universalrecept.
Det är också lite lustigt hur man hela tiden ser folk som påstår att detta och detta behövs inte alls för jag klarade det utan det. Som om alla svarar lika på all träning och det finns ett universalrecept.
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 11:16Det är ju absolut sant bägge.
För vissa är målet att givet smala ramar snabbt nå en viss tid, för andra att metodiskt lägga grunden till att bli en komplett och duktig löpare på sikt. Självklart blir upplägget olika.
Och det är förstås så att det är lä
Det är ju absolut sant bägge.
För vissa är målet att givet smala ramar snabbt nå en viss tid, för andra att metodiskt lägga grunden till att bli en komplett och duktig löpare på sikt. Självklart blir upplägget olika.
Och det är förstås så att det är lä
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 14:15Vad är orsaken till att du vill gå under 35 min milen? Jag har gjort det många gånger men inte blev jag direkt lyckligare av det.
Vad är orsaken till att du vill gå under 35 min milen? Jag har gjort det många gånger men inte blev jag direkt lyckligare av det.
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 15:16Men TS kanske blir 😉
Men TS kanske blir 😉