Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSadelfråga
You need to log in to create posts and topics.

Kan du inte använda din gamla sadel?

Well, nerverna bakom paketet har redan tagit stryk så.. Försöker kontinuerligt dock förbättra min sittställning och kommer nog inte köpa nån ny sadel i år iaf. Allt annat strular med cykeln istället..

Andreas: Du får byta sadel!
Med tanke på att sadeln och gullegumpen ska vara lekkamrater så är det bra om de trivs ihopa.

Jo, exakt, det är också så jag tänker.

Jag menar sadeln från din gamla cykel, eller den var inte heller bra?

Ah, du menar så! Teoretiskt sett skulle det väl gå också men vet att jag fått träsmak (skumgummismak?) av den med.. Fastän den är mkt mjukare.

>Min åsikt är att sadeln ska vara horisontell, använd vattenpass vid montering.
Om det var meningen att sadeln skulle luta åt något håll så skulle sadlarna säkert vara utformade på sådant sätt men nu känns det som att de tillverkas för montering i våg.

H

Du får väl sadla om ! 😀

"Hade alla varit lika hade det bara funnits en sadel."
Det är väl ett av få påståenden i den här tråden som man med säkerhet kan säga är helt fel.
Att människor är olika är långt ifrån den enda anledningen till att det idag finns massor av olika sadlar.

Själv fattade jag först efter flera år på räser hur det ska kännas när man sitter rätt. Fredrik N beskrev det bra. Jag brukar tänka att jag sitter upprätt med bäckenet och sedan "fold at navel". Då hamnar tyngden på sittknölarna istället för i perineum oc