Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSamma kadens oavsett hastighet?
You need to log in to create posts and topics.

Det sägs att man ska springa 180 steg per minut. Det kan jag köpa. Men är det verkligen 180 oavsett hastighet?

Ska inte jag som springer sjuk långsamt (strax över gå-tempo) ha en lägre kadens? Det verkar ändå rimligt. Jag har svårt att sätta ned föttern

Finns ju en gräns mellan jogga och löpa. Vet inte om den är 6 min/km eller 5:30. Oavsett så är det där någonstans gränsen går för att börja med 180 spm tycker jag i alla fall. Långsammare än så så blir det konstigt...

Frekvensen varierar lite beroende på hastighet, men framförallt så varierar steglängden. Man lutar kroppen, eller snarare faller framåt mer och mer ju fortare det går.

Jämför om du tex springer uppför upp en backe eller nedför. Du kan ha samma frekvens,

För mig finns det ingen nedre gräns för när det är dags att höja kadensen. De flesta av mina pass går också rätt långsamt, 7:30/km ungefär, och jag har inga problem med att hålla uppe kadensen. Tanken bakom är att man inte ska "hinna" skjuta ifrån för myc

Nu springer jag ju som sagt sjukt sjukt sjukt långsamt jämför med era långsamma tempon.

Att springa med samma kadens hela tiden har jag inga problem med, springer till musik och är för musikalisk för att inte springa i takt med den, haha.

Mitt problem

Om du får ont är det fel. Det behöver egentligen inte vara svårare än så. 180 sägs vara minimum just för att det blir ett bra förhållande mellan flygfas och markkontakt men det varierar lite från person till person. Lyft (OBS! lyft) fötterna så snabbt du

Jag tror säkert att du jogga på stället med en kadens på 90-95. Alltså finns det inte någon lägre hastighetsgräns.

En av förklaringarna till ont i benhinnorna är att man vid övergången från gående till springande inte byter tekniken hela vägen. När man går måste man lyfta på tårna för att inte slå i hinder. När man springer så är foten högre upp. Då är det viktigt at

Elkej, om du trivs med att springa långsamt med 160-frekvens, så kan du förstås fortsätta med det. Om du strävar efter att springa med lätta avslappnade steg, så kommer nog frekvensen att öka av sig självt när du får mer vana.

Jag håller med Tor. Det går

Tack för alla fina och bra svar!

Jag var för en stund sedan ute och "sprang" 5 km. Jag hade gjort en playlist med varannan springlåt och varannan gå-låt, där springlåtarna varierade från 147 till 169 bpm. (gålåtarna ligger kring 120.)

jag kom fram till