Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 21:02Detta med 180 steg per minut oavsett fart är en förenkling. Ju snabbare man springer, desto högre är stegtakten, men steglängden ökar mycket mer än frekvensen gör det. Springer man tävlingsfart på långdistans och är bra tränad ligger stegtakten typiskt li
Detta med 180 steg per minut oavsett fart är en förenkling. Ju snabbare man springer, desto högre är stegtakten, men steglängden ökar mycket mer än frekvensen gör det. Springer man tävlingsfart på långdistans och är bra tränad ligger stegtakten typiskt li
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 08:39Hur lång tid tar det ungefär att träna in att använda > 180bpm om man normalt ligger på 160 bpm? 1 månad, 6 månader, 1år?
Löpning är ju väldigt behaglig då man bara låter benen gå som de vill, men så fort man börjar tänka på steglängd och stegfrekvens så
Hur lång tid tar det ungefär att träna in att använda > 180bpm om man normalt ligger på 160 bpm? 1 månad, 6 månader, 1år?
Löpning är ju väldigt behaglig då man bara låter benen gå som de vill, men så fort man börjar tänka på steglängd och stegfrekvens så
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 09:28Själv låg jag snarast på för hög kadens innan jag började skola min teknik så jag vet inte om jag är ett bra exempel. Men tittar man på att fundamentalt fixa till sin löpteknik överlag, inte bara kadens, tror jag att man får räkna med cirka 3 månader inna
Själv låg jag snarast på för hög kadens innan jag började skola min teknik så jag vet inte om jag är ett bra exempel. Men tittar man på att fundamentalt fixa till sin löpteknik överlag, inte bara kadens, tror jag att man får räkna med cirka 3 månader inna
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 10:02Elementär fysik säger att med långa ben är den normala stegfrekvensen lägre än med korta.
(Kadens säger man väl bara om cykling? Som löpare har jag bara hört stegfrekvens tidigare).
Elementär fysik säger att med långa ben är den normala stegfrekvensen lägre än med korta.
(Kadens säger man väl bara om cykling? Som löpare har jag bara hört stegfrekvens tidigare).
Quote from Elias Engqvist on 11 June 2010, 10:25Då har du inte haft polarklocka?
Då har du inte haft polarklocka?
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 10:28Jo kadens är från cyklingen så vitt jag vet, en del lånar det till löpningen ändå för att ordet ligger så bra i munnen, fast det är lätt hänt att man använder det fel, kadens-begreppet är som "stride length", alltså hälften mot stegtakt, 90. Ska försöka a
Jo kadens är från cyklingen så vitt jag vet, en del lånar det till löpningen ändå för att ordet ligger så bra i munnen, fast det är lätt hänt att man använder det fel, kadens-begreppet är som "stride length", alltså hälften mot stegtakt, 90. Ska försöka a
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 11:56Peter P; jag skulle svara 1 månad. Ungefär så tog det mig att springa bekvämt i lågt tempo med hög kadens
Peter P; jag skulle svara 1 månad. Ungefär så tog det mig att springa bekvämt i lågt tempo med hög kadens
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 12:57Peter P: Om du tar av dig skorna - ca 30 sekunder. 😉
Allvarligt talat, mitt fokus på teknik kom nu i vintras/våras samtidigt som jag började att skola om mig till barfota/minimalistskor och på de passen sköter sig tekniken nästan själv. Enda felet jag k
Peter P: Om du tar av dig skorna - ca 30 sekunder. 😉
Allvarligt talat, mitt fokus på teknik kom nu i vintras/våras samtidigt som jag började att skola om mig till barfota/minimalistskor och på de passen sköter sig tekniken nästan själv. Enda felet jag k
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 13:02Tomas: Jag håller inte med. Jag har precis börjat testa lite barfotalöpning på löpband för att stärka fötterna (0,5-1km) och även här måste jag tänka på stegfrekvensen för att den skall bli hög. Annars hamnar jag på samma frekvens som vanligt.
Tomas: Jag håller inte med. Jag har precis börjat testa lite barfotalöpning på löpband för att stärka fötterna (0,5-1km) och även här måste jag tänka på stegfrekvensen för att den skall bli hög. Annars hamnar jag på samma frekvens som vanligt.
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 13:15Utan skor blir benet/steget kortare, och frekvensen i samma fart högre. Tänk pendel-längd o högstadiets mekanik-introduktion.
Utan skor blir benet/steget kortare, och frekvensen i samma fart högre. Tänk pendel-längd o högstadiets mekanik-introduktion.