Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:32Sara, det gick en ganska stor simtävling i London i somras och det var flera som tog sig till final där med näsklämma. De visste nog inte att det inte gick att lära sig simma med sådan.
Men som någon annan sa. "Du vet bäst."
Sara, det gick en ganska stor simtävling i London i somras och det var flera som tog sig till final där med näsklämma. De visste nog inte att det inte gick att lära sig simma med sådan.
Men som någon annan sa. "Du vet bäst."
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:34Angående gapa under vattnet.
Enligt ditt resonemang får du inget vatten i näsan om du andas ut genom näsan under vattnet. Känns väl då ganska analogt att du inte får i fig speciellt mycket vatten i munnen om du andas ut genom munnen?
Edit: "får i dig"
Angående gapa under vattnet.
Enligt ditt resonemang får du inget vatten i näsan om du andas ut genom näsan under vattnet. Känns väl då ganska analogt att du inte får i fig speciellt mycket vatten i munnen om du andas ut genom munnen?
Edit: "får i dig"
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:41Varför måste man andas ut med näsan? Vad är problemet med att öppna munnen?
Det enda sammanhang det har någon betydelse för mig att andas ut med just näsan är när du har ansiktet uppåt och får bihålorna fulla av vatten annars, dvs i realiteten när jag vo
Varför måste man andas ut med näsan? Vad är problemet med att öppna munnen?
Det enda sammanhang det har någon betydelse för mig att andas ut med just näsan är när du har ansiktet uppåt och får bihålorna fulla av vatten annars, dvs i realiteten när jag vo
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:42Jag såg ingen i frisimmet som hade näsklämma, däremot ett fåtal i ryggsimmet, men jag kanske missade någon.
Istället för de här tråkiga försöken till att döda diskussion med någon slags "du vet ju bäst så varför ens svara ordentligt"-försök-till-häskart
Jag såg ingen i frisimmet som hade näsklämma, däremot ett fåtal i ryggsimmet, men jag kanske missade någon.
Istället för de här tråkiga försöken till att döda diskussion med någon slags "du vet ju bäst så varför ens svara ordentligt"-försök-till-häskart
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:45Kanske ska förtydliga mig: Givetvis får och kan man simma med näsklämma om man vill det och trivs med det. Men om syftet är att lära sig simma utan näsklämma så måste man nog öva på aningen just utan näsklämma... (Sen kanske man kan ha den vid vissa speci
Kanske ska förtydliga mig: Givetvis får och kan man simma med näsklämma om man vill det och trivs med det. Men om syftet är att lära sig simma utan näsklämma så måste man nog öva på aningen just utan näsklämma... (Sen kanske man kan ha den vid vissa speci
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 10:56Ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som härskarteknik. Blir bara lite förundrad när du som du själv säger är nybörjare är så stensäker på att det inte går att simma ordentligt med näsklämma.
Min erfarenhet som nybörjare är att det var skönt att sli
Ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som härskarteknik. Blir bara lite förundrad när du som du själv säger är nybörjare är så stensäker på att det inte går att simma ordentligt med näsklämma.
Min erfarenhet som nybörjare är att det var skönt att sli
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 11:00Tack för förtydligandet Sara.
Känns som en viss skillnad från "Du kommer aldrig lära dig simma ordentligt då."
Tack för förtydligandet Sara.
Känns som en viss skillnad från "Du kommer aldrig lära dig simma ordentligt då."
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 11:23Sara "Jag utgår ifrån proffsen, och jag har aldrig någonsin sett någon där simma frisim med näsklämma. Har du? "
Lazslo Cseh är en av världens bäste simmare och simma med än näskläm
http://www.taipeitimes.com/images/2012/05/29/thumbs/P18-120529-a5.jpg
Sara "Jag utgår ifrån proffsen, och jag har aldrig någonsin sett någon där simma frisim med näsklämma. Har du? "
Lazslo Cseh är en av världens bäste simmare och simma med än näskläm
http://www.taipeitimes.com/images/2012/05/29/thumbs/P18-120529-a5.jpg
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 11:48Själv använde jag näsklämma i början och upplevde att det underlättade avsevärt. Skönt att kunna fokusera på simteknik och andning utan att få vatten långt upp i näsroten...
Men på första tävlingen där jag fick en spark i ansikten vid starten så for näs
Själv använde jag näsklämma i början och upplevde att det underlättade avsevärt. Skönt att kunna fokusera på simteknik och andning utan att få vatten långt upp i näsroten...
Men på första tävlingen där jag fick en spark i ansikten vid starten så for näs
Quote from Funbeat user on 2 September 2012, 11:53" Men om syftet är att lära sig simma utan näsklämma så måste man nog öva på aningen just utan näsklämma... "
Ja, men var det syftet? En bra andningsteknk handlar väl om att få tillräckligt med luft och simma effektivt, jag ser inte riktigt på vilket sät
" Men om syftet är att lära sig simma utan näsklämma så måste man nog öva på aningen just utan näsklämma... "
Ja, men var det syftet? En bra andningsteknk handlar väl om att få tillräckligt med luft och simma effektivt, jag ser inte riktigt på vilket sät