Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Okej okej. Det finns proffs som simmar med näsklämma. Och visst, man måste inte lära sig att simma utan om man nu verkligen inte kan eller vill. Men jag har lite svårt att förstå, själv som väldigt-mycket-nybörjare som fått massa massa kallsupar, att man

Somliga har denna anledning att använda näsklämma
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1240075

Eftersom du inte avser att tävla med dolme, snorkel, platta, paddlar och så vidare förutsätter jag att du inte heller tränar med sådant.

Att an

Handlar väl som mycket annat om prioritering. Jag prioriterade att komma igång med fungerande crawl snabbare genom att använda näsklämma. På så sätt kunde jag träna andra saker bättre och även crawla på tävlingar.

Anders - Om en nybörjare frågar hur man gör för att undvika kallsupar och bli bättre på att andas i simningen, är näsklämma verkligen svaret då?

Som sagt, dolme och fenor och annat liknande ser jag som träningshjälpmedel för att blir en bättre simmare i

Önskar jag fixade voltvändningar utan klämma, men jag hatar verkligen att få in vatten i innerörat. Har tyvärr väldigt lätt att öppna örontrumpeten - ller tyvärr o tyvärr, det är bra ibland men inte så bra när man råkar ha bassängvatten i näshålan/svalget

Tack för alla kommentarer.

Det får bli en näsklämma men framför allt anmäla mig till crawlkurs för beginners...
Även skönt att veta att det är mer än jag sim "dricker" halva bassängen...

Detta med min näsa har följ mig hela livet.
Jag har aldrig kunnat

"Och visst, man måste inte lära sig att simma utan om man nu verkligen inte kan eller vill."

Sara, du måste ju inse att det går att läsa in en del märkliga antydningar i hur du formulerar dig själv, apropå hur man för en diskussion.

I mina ögon har Sara:
- rätt i sak
- en konstruktiv inställning
- ett rationellt resonemang

/Niclas (tävlingssimmare 1974-1991)

Problemet är lätt fixat. Jag förstår iofs inte hur du kan få in vatten i näsan överhuvudtaget när du crawlar men om du nu får det så blås ut luft genom näsan hela tiden du har ansiktet under vattnet. Förutom att du slipper få vatten i näsan så blir inandn

Jag visste inte man ska kvalificera inlägg.

Jag har aldrig hört en simtränare ber en simmare att ta bort en näskläm under simträning. Jag har inte heller hört talas om någon som bli diskad för att har tävlat med en

Ryan (aktiv tävlingssimmare 1981-1996,