Quote from Guest on 20 March 2010, 10:29Här är en länk till en gammal artikel, men budskapet är i högsta grad aktuellt ännu:
http://www.beginnertriathlete.com/cms/article-detail.asp?articleid=269
Här är en länk till en gammal artikel, men budskapet är i högsta grad aktuellt ännu:
http://www.beginnertriathlete.com/cms/article-detail.asp?articleid=269
Quote from Funbeat user on 20 March 2010, 10:39Tips 1 och 4 skulle jag vilja påstå är de som gjort att jag personligen började göra mest framsteg. Dock tittade jag på andra simmare.
Det första jag lade märke till var att de var inte märkbart snabbare samt att de som blir trötta först är de som liksom
Tips 1 och 4 skulle jag vilja påstå är de som gjort att jag personligen började göra mest framsteg. Dock tittade jag på andra simmare.
Det första jag lade märke till var att de var inte märkbart snabbare samt att de som blir trötta först är de som liksom
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 17:09För mig är problemet andningen. Jag simmar fortfarande snabbare bröstsim än crawl, 30 s per 100 m, så det blir ju rätt stor skillnad i slutänden.
2:40 för bröstsim och 3:15 för crawl i snitt per 100 m.
För mig är problemet andningen. Jag simmar fortfarande snabbare bröstsim än crawl, 30 s per 100 m, så det blir ju rätt stor skillnad i slutänden.
2:40 för bröstsim och 3:15 för crawl i snitt per 100 m.
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 20:35Problem med andning i crawl är ett typiskt nybörjarproblem, men det går att lära sig. Om man verkligen vill. 🙂
Som motionär är det inte svårt att bli snabbare i crawl än i bröstsim.
Däremot att bli riktigt bra på crawl, kan ta en hel livstid.
Problem med andning i crawl är ett typiskt nybörjarproblem, men det går att lära sig. Om man verkligen vill. 🙂
Som motionär är det inte svårt att bli snabbare i crawl än i bröstsim.
Däremot att bli riktigt bra på crawl, kan ta en hel livstid.
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2010, 20:43Markku - det beror på hur bra man är på bröstsim!
Markku - det beror på hur bra man är på bröstsim!
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 20:55OM man simmar bröstsim med "svanhalstekniken", som de flesta i Sverige använder, anser jag att det inte är speciellt svårt att bli snabbare i crawl.
Observera att jag talar om jämförelse mot sig själv. Även om jag kan crawl, kommer jag aldrig bli lika sn
OM man simmar bröstsim med "svanhalstekniken", som de flesta i Sverige använder, anser jag att det inte är speciellt svårt att bli snabbare i crawl.
Observera att jag talar om jämförelse mot sig själv. Även om jag kan crawl, kommer jag aldrig bli lika sn
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2010, 20:59Jag har varit ganska bra på bröstsim i 50 år. Sen började jag lära mig frisim för 5 år och det har gått sämre än vad jag önskat iaf. Och det tog lång tid innan jag blev snabbare i frisim än bröst!
Edit: Gjorde det läsbart
Jag har varit ganska bra på bröstsim i 50 år. Sen började jag lära mig frisim för 5 år och det har gått sämre än vad jag önskat iaf. Och det tog lång tid innan jag blev snabbare i frisim än bröst!
Edit: Gjorde det läsbart
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:21Jag simmar inte bröstsim med huvudet över vattnet med böjd hals. Jag dyker ner med huvudet på varje simtag och sen snabbt upp för att andas. Alltså inget finsim eller tantsim här inte. 😉
Jag simmar inte bröstsim med huvudet över vattnet med böjd hals. Jag dyker ner med huvudet på varje simtag och sen snabbt upp för att andas. Alltså inget finsim eller tantsim här inte. 😉
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:21Jo visst. Lära sig crawl är inte så enkelt. I varje fall inte om tänker bli bra i det.
Men som vanligt när man lär sig, gäller det har en bra lärare och bra läroböcker eller instruktionsfilmer.
Jo visst. Lära sig crawl är inte så enkelt. I varje fall inte om tänker bli bra i det.
Men som vanligt när man lär sig, gäller det har en bra lärare och bra läroböcker eller instruktionsfilmer.
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:26Även i bröstsim, liksom alla simsätt, gäller det att minimera vattnets motstånd på kroppen. Dvs. vara simma så horisontellt och så strömlinjeformat, som simsättet tillåter.
Det sägs annars att bröstsim är det svåraste simsättet att lära sig, men fjäril ä
Även i bröstsim, liksom alla simsätt, gäller det att minimera vattnets motstånd på kroppen. Dvs. vara simma så horisontellt och så strömlinjeformat, som simsättet tillåter.
Det sägs annars att bröstsim är det svåraste simsättet att lära sig, men fjäril ä