Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:49Jag håller med dig. Bröstsim verkar vara standard i hela Europa. Här i USA är det crawl eller freestyle som det heter här som är nr 1.
Några kompisar till mig (tyskar) och jag , vi brukar skoja och säga att man kan direkt se i poolen om nån är europé ell
Jag håller med dig. Bröstsim verkar vara standard i hela Europa. Här i USA är det crawl eller freestyle som det heter här som är nr 1.
Några kompisar till mig (tyskar) och jag , vi brukar skoja och säga att man kan direkt se i poolen om nån är europé ell
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 22:02Att vi lärt oss bröstsim handlar om livräddningsaspekten varit viktig- lättare att simma brösttag om man skall rädda någon, har jag fått det förklarat.
Att vi lärt oss bröstsim handlar om livräddningsaspekten varit viktig- lättare att simma brösttag om man skall rädda någon, har jag fått det förklarat.
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 07:38Har aldrig varit simmare eller tränat bröstsim särskilt seriöst, men gjort vansbor på strax över 50 ett par gånger. Bättre än jag gjort med frisim trots viss träning, och bättre än många andras frisim.
Har aldrig varit simmare eller tränat bröstsim särskilt seriöst, men gjort vansbor på strax över 50 ett par gånger. Bättre än jag gjort med frisim trots viss träning, och bättre än många andras frisim.
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 08:25Räknade mina simtag på morgonpasset idag.
Jag ligger stadigt på 27-29 tag per 25 m. Med stora paddlar kom jag ner till 22.
Jag är inte så lång, 170 cm och satsar på IM, så jag använder inte fötterna särskilt mycket.
Ligger kring 2 min på 100 m crawl, samm
Räknade mina simtag på morgonpasset idag.
Jag ligger stadigt på 27-29 tag per 25 m. Med stora paddlar kom jag ner till 22.
Jag är inte så lång, 170 cm och satsar på IM, så jag använder inte fötterna särskilt mycket.
Ligger kring 2 min på 100 m crawl, samm
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 19:05En vuxen normalväxt ska kunna simma 25 m på 15 armtag eller mindre. Värdet brukar kallas för SPL (Strokes Per Length). Det finns de som kan simma 25 m på under 10 armtag!
Allt över det, visar att man inte simmar effektivt. Observera att det gäller för "n
En vuxen normalväxt ska kunna simma 25 m på 15 armtag eller mindre. Värdet brukar kallas för SPL (Strokes Per Length). Det finns de som kan simma 25 m på under 10 armtag!
Allt över det, visar att man inte simmar effektivt. Observera att det gäller för "n
Quote from Elias Engqvist on 22 March 2010, 19:27Man bör summera SPL med tiden det tar att simma en längd och försöka minimera det värdet för om man glidit riktigt långt på varje armtag så blir ju SPL lågt men tiden blir lång och tvärsom om man paddlar på som en väderkvarn så kanske det går ganska fort
Man bör summera SPL med tiden det tar att simma en längd och försöka minimera det värdet för om man glidit riktigt långt på varje armtag så blir ju SPL lågt men tiden blir lång och tvärsom om man paddlar på som en väderkvarn så kanske det går ganska fort
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 19:43Som svar på en tidigare kommentar om vilka simsätt som lärs ut i Sverige så vill jag bara säga att det har ändrats (nästan överallt) och idag är det i första hand frisim man lär ut till barn. Frisim går ganska snabbt o lätt att få en 3åring till att lära
Som svar på en tidigare kommentar om vilka simsätt som lärs ut i Sverige så vill jag bara säga att det har ändrats (nästan överallt) och idag är det i första hand frisim man lär ut till barn. Frisim går ganska snabbt o lätt att få en 3åring till att lära
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 20:28Simfröken Marika får gärna komma till Halland och läxa upp simfröknarna här. Makens fem- och sjuåring får minsann lära sig svanhalsbröstsim.
Simfröken Marika får gärna komma till Halland och läxa upp simfröknarna här. Makens fem- och sjuåring får minsann lära sig svanhalsbröstsim.
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 21:30"Man kan räkna ut sitt ideala SPL genom att ta måttet mellan fingerspetsarna, när man håller armarna utsträckt"
Enklare är att ta din längd, det brukar vara samma!
"Man kan räkna ut sitt ideala SPL genom att ta måttet mellan fingerspetsarna, när man håller armarna utsträckt"
Enklare är att ta din längd, det brukar vara samma!
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 21:36Så jag som är 170 cm lång ska alltså på 25 m ta 15 armtag (14,7 avrundat)?
Eller har jag tänkt/räknat fel?
Är det samma för både crawl/frisim och bröstsim?
Så jag som är 170 cm lång ska alltså på 25 m ta 15 armtag (14,7 avrundat)?
Eller har jag tänkt/räknat fel?
Är det samma för både crawl/frisim och bröstsim?