Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimning för triathloner
You need to log in to create posts and topics.

Hoppa på en crawlkurs Linus, det lönar sig.

Någon mer än jag som reflekterade över att han (Colting) korsade fötterna i slutet av filmen?

Manne!

Jag har gått en nybörjarkurs och fortsättningskurs om tio pass per kurs. Nu simmar jag med den lokala simklubben tre gånger i veckan. Det hjälper inte, jag måste vara ett hopplöst fall!

Alla säger att tekniken ser ganska ok ut men jag har problem

Då har du säkert problem med att flyta, jag gissar att du inte är avslappnad! Då tenderar man att "ta i" då man simmar (för att inte sjunka) och man blir trött fort!

(En gissning)

Linus.
Sitter lite som i din sits. Gått 2 crawlkurser och simmar 2-3 ggr/vecka men kommer 100-150 m i början på passet sen är krafterna slut. Kör sen intervaller om 50 m sen vila och då är de sista metrarna jobbiga framförallt för armarna.
Har börjat simm

Nu kommer mitt svar från en som inte själv kan, men som fått många råd senaste månaderna...

Kan det vara så att ni andas för sällan? Om ni skulle andas varje armtag, hur funkar det då?

Linus, hur funkar det med dolme, om det går bättre kanske du tar i för mycket med bena, testa att sparka så lite som möjligt.
+om det löser sig med dolme så är det lungt ute då du kör med våtdräkt då har du bättre vattenläge och du behöver inte sparka så

Några till tips att prova från en nybörjare:
- Prova att arbeta tydliga med din utandning, för mig ar det gått mycket lättare sedan jag medvetet satsat på att aldrig hålla andan utan andas ut hela tiden under vattnet. Bättre flytläge, mindre trötthet.
- S

Tord: Jag reagerade på det med. Måste vara ett "tic" eller liknande. Han gjorde det inte när han simmade lite snabbare i början.
Fler saker: Han har väldigt mkt ben jämfört med simmare, vilket iofs inte är så konstigt. Men hans vattenläge är (tycker jag)

Han drog rätt mycket luft med händerna bitvis oxå. Som sagt, kul att peta i hans teknik när han kört ett simpass precis innan 😉