Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimning för triathloner
You need to log in to create posts and topics.

Det beror ju även på vilket simsätt man simmar, hur pass många armtag man tar per 25 meter. Med tanke på tidigare kommentarer i diskussionen 🙂
Bröstsim, tex, simmar man med ett antal färre armtag än frisim! Jag har kanske 17 frisimsarmtag per 25m, och 10

Hej Linus!
>"Är det bara jag som simmar och simmar men bara blir sämre och sämre? "

Allvarligt tala är svaret nej.

Men om du inte vet hur du ska förbättra din simning, kommer du troligtvis aldrig hitta en bra simteknik av dig själv. Bra simteknik är ing

Linus! Snorkla!

Om du simmar med snorkel kan du börja koncentrera dig på din simning i första hand och andningen i andra.
Efterhand som att du får in rätt flytläge så släpper du snorkeln och kan då börja koncentrera dig på rätt andning.
En förutsättning

Snorklarna är tyvärr lite korkat utformade. De är av den enkla sorten där man blåser ut och drar in luft genom samma rör. Mycket bättre hade det varit att ha ett utloppsrör och ett intagsrör, och ett munstycke med backventiler, så att man aldrig riskerar

Jag har spelat Undervattensrugby med vanlig snorkel i många år, bara att kapa ner lagom och sedan andas ordentligt så är stagnant luft inte ett problem.

Men blir den kort så skulle i alla fall jag oroa mig för att dra in luft när det kommer vågor (vilket det oftast gör när man simmar bland andra i bassäng). Jag skulle nog inte känna mig trygg förrän rören stack upp 20-30 cm över vattenytan.

Jag är absolut inte en expert på att simma. På sista tiden har det dock lossnat rejält med min simning.

Det jag tror gjort störst skillnad är att få till timing i andningen och inte gå för högt upp med huvudet (så att benen sjunker). Dessutom har jag fö

Hej Christian!

Du har hittat det som krävs för att kunna bli bättre i crawl.
Balans, minskat vattenmotstånd och en andningsteknik som fungerar.

Du har på så sätt ökat din verkningsgrad markant och du utnyttjar nu dina krafter mycket bättre än förut. Det

Appropå snorkel med backventil finns det ju massor att välja på. Jag har en sån när jag dyker eller snorklar ute. Toppenbra och inga problem om man får in lite vatten i snorkeln för det är bara att blåsa lite lätt så åker det ut nedåt istället för att man

Nej, jag menar en snorkel med inluft genom ett rör, utluft genom ett annat och däremellan ett munstycke med backventiler (en mellan inluftsröret och munkammaren, och en mellan munkammaren och utluftströret), så att luften bara kan röra sig i en riktning.