Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Som jag upplevt det så är det sällan hjärta/lungor som tar slut på ett t ex marathon utan snarare musklerna, hållningen försämras, kramp uppstår, etc. Min fundering (och jag har läst det någonstans men hittar inte vart) om styrketräning skulle kunna simul

Jag brukar köra pass på 30-35 km.

Starta de första 20 km backigt och kör slut på benen. Inte fort men upp och ner så att låren blir möra.

Sen lägger du dig i tävlingsfart i 8-10 km. (På plan asfalt om det är tävlingsunderlaget)

Sen nedvarv.

I triathlon kör dom brick-pass kombination av t.ex cykel och löpning, dels så tränar du övergången, men har även läst att ifall du först cyklar i relativt hårt tempo och sedan direkt börjar springa så kan du delvis efterlikna ett långpass men ändå spara b

Ett bakvänd variant på klassiska brickpass är att inleda med löpningen för att därefter sätta sig på cykeln. Jag upplever att det ger ben och hjärta möjlighet att fortsätta hålla igång men utan löpningens stötar. Kör dock detta bara som alternativ då och

Jag föredrar att separera träningstyperna så långt det går eftersom de normalt har olika syfte.
Poängen med ett långpass är att träna på att springa med sänkta glykogendepåer och mer eller mindre utmattad muskulatur. Teoretiskt borde du kunna uppnå en lik

Ultralöparnas svar är inte styrketräning utan dubbla långpass, back-to-backs. Scott Jureks favvis var typ tre timmar backintervaller lördag, fem timmar distans söndag. Det funkade ju bra för honom men hade nog dödat de flesta andra...

Tre timmar backintervaller. Huh! 🙂

Om man skall springa 42km på plan asfalt bör man träna på det, så mycket är klart. Jag är övertygad om att man skall träna det man skall utsätta kroppen för. Jag tror inte på att köra slut kroppen på cykel först för att springa sen.

Anders S variant är b

Sprang vanligt distanspass på morgonen dagen efter fastedag i veckan. Det var segt. Kanske är det bra träning inför maran att springa när det inte finns så mycket energi i lagren??!

Enligt avhandling av Niklas Psilander kan det vara en tanke att träna med låga glykogenlager, typ efter fasta.

"En annan träningsform som gav bra effekt på vältränade var när de tränade med lågt muskelglykogen, det vill säga kolhydrater som lagras i mus

12