Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag kalibrerade min fotpod senast i samband med Tjejmilen. Testade idag att köra både Runkeeper och fotpod. Runkeeper visar 7,46 km och fotpoden 7 km. Det är en ganska stor skillnad som gör mig lite nyfiken på de olika mätmetodernas tillförlitlighet. Inge

Om podden är kalibrerad för ditt steg och så skulle jag nog lita lite mer på den.

Hmmm...
Värsta miljö för telefon med GPS är nog långsam, knixig löpning i skogen med telefonen i fickan, då är fotpoden antagligen mycket bättre.

Med telefonen på överarmen (eller i Camelbakens överdel?) när du springer långt och rakt i öppen terräng så

Kalibrerade om den på en löparbana. Att kalibrera den under ett lopp är inte så lämpligt där med största sannolikhet springer exakt där de mätt ut sträckan, du kan ha sneddat mellan löpare, genat genom kurvor och så vidare.

När jag sprang Göteborgsvarvet i våras så mätte min Suunto GPS-pod 23km...

Det bästa är nog att mäta upp en ganska rak sträcka i öppet landskap med GPS och kalibrera sin foot-pod efter detta, och sedan använda foot-pod för att mäta sträcka tex i skogen..

Eller använda sig av närmaste idrottsplats, markeringarna bör väl sitta ganska rätt?

Att kalibrera en foot pod genom att springa på en idrottsplats funkar säkert utmärkt, men jag misstänker att en GPS kan visa en del fel när man springer runt på det där viset (lite beroende på hur ofta den känner av var den är - tror ofta det är var 10:e

När jag kutar på idrottsplats ställer jag om till varje sekund, annars blir det så himla mycket fel så GPS på idrottsplats är kanske inte så lyckat. Den kan få för sig att man springer flera meter bredvid idrottsplatsen ibland har jag sett.

Men det probl

Jag hade telefonen i fickan! Provar med armen nästa gång, men det var en slät asfaltsrunda. Jag har fått rådet förut att kalibrera poden på ip men tyckte att jag slapp det i och med Tjejmilen. Får väl ta ett par varv där i all fall då. Jag mätte upp runda

Min Garmin 310XT mätte Varvet till 21,5 km.
Vid starten stod jag längst bak i min grupp, nästan uppe vid rondellen.
Dessutom sprang jag nog inte helt rakt heller.... 😉