Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 11:12Veroniqa,
det som händer i Runkeeper och andra telefon-appar är att GPS-mätningen blir lite "brusig" och mätpunkterna bildar ett zick-zack-mönster. Telefonens mjukvara är inte smart nog att fundera ut var du sprang egentligen utan mäter bara avståndet mel
Veroniqa,
det som händer i Runkeeper och andra telefon-appar är att GPS-mätningen blir lite "brusig" och mätpunkterna bildar ett zick-zack-mönster. Telefonens mjukvara är inte smart nog att fundera ut var du sprang egentligen utan mäter bara avståndet mel
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 15:54Annica J:
Att du ställer in på smart- eller 1-sekundsinspelning har ingen betydelse för hur klockans distans mäts. Klockan (Forerunners) samplar ALLTID varje sekund. Det du ställer in är bara huruvida klockan ska spara GPS-punkter som inte innebär någon
Annica J:
Att du ställer in på smart- eller 1-sekundsinspelning har ingen betydelse för hur klockans distans mäts. Klockan (Forerunners) samplar ALLTID varje sekund. Det du ställer in är bara huruvida klockan ska spara GPS-punkter som inte innebär någon
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 16:05Kan inte så mycket om fot-podar men om den mäter avstånd baserat på antal steg blir ju detta lite lustigt i skogen eftersom man där tar olika långa steg om vart annat.
Kan inte så mycket om fot-podar men om den mäter avstånd baserat på antal steg blir ju detta lite lustigt i skogen eftersom man där tar olika långa steg om vart annat.
Quote from Elias Engqvist on 12 October 2011, 16:18Nä, du har helt rätt att du inte vet något om fotpodar!
Dom känner av acceleration i olika riktingar och räknar ut hur fort foten rör sig åt olika håll...
Nä, du har helt rätt att du inte vet något om fotpodar!
Dom känner av acceleration i olika riktingar och räknar ut hur fort foten rör sig åt olika håll...
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 19:42Sven, nån skillnad måste det göra för den mäter mycket mer fel med smart recording än med 1-skunders - särskilt om jag t ex springer 100m-intervaller. Då kan samma 100m-sträcka variera mellan 90 och 110m.
Därav att jag följer idrottsplatsens markeringar
Sven, nån skillnad måste det göra för den mäter mycket mer fel med smart recording än med 1-skunders - särskilt om jag t ex springer 100m-intervaller. Då kan samma 100m-sträcka variera mellan 90 och 110m.
Därav att jag följer idrottsplatsens markeringar
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 19:50Annica: Då får du nog kontakta Garmin och tala om att de har fel.
Annica: Då får du nog kontakta Garmin och tala om att de har fel.
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 20:07Ärligt talat bryr jag mig inte, eftersom jag anser att det är viktigare att träna kvalitativt än fundera över om klockan visar rätt eller fel.
Springer jag 1 varv på Spånga IP ska det vara 400m. Inte 410. Inte 390. Och absolut inte 410 ena gången och 390
Ärligt talat bryr jag mig inte, eftersom jag anser att det är viktigare att träna kvalitativt än fundera över om klockan visar rätt eller fel.
Springer jag 1 varv på Spånga IP ska det vara 400m. Inte 410. Inte 390. Och absolut inte 410 ena gången och 390
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 20:49Annica: Jag har bara kommenterat det (enligt Garmin själva) felaktiga påståendet att valet av _inspelningstyp_ skulle påverka kvaliteten på Forerunnerns _visade distans_ (oavsett var den mäts). I övrigt har jag inga synpunkter på hur du ställer dig till
Annica: Jag har bara kommenterat det (enligt Garmin själva) felaktiga påståendet att valet av _inspelningstyp_ skulle påverka kvaliteten på Forerunnerns _visade distans_ (oavsett var den mäts). I övrigt har jag inga synpunkter på hur du ställer dig till
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 22:15Garmin får påstå vad de vill, det påverkar inte det faktum att de har fel eller så har du läst fel.
Praktiska tester med klockan på kontrollmät idrottsplats visar att det skiljer. Sen får ni (du och Garmin) säga vad ni vill.
Garmin får påstå vad de vill, det påverkar inte det faktum att de har fel eller så har du läst fel.
Praktiska tester med klockan på kontrollmät idrottsplats visar att det skiljer. Sen får ni (du och Garmin) säga vad ni vill.
Quote from Funbeat user on 12 October 2011, 22:59Sven har rätt i teorin.
Annika har rätt i praktiken...Garmins GPS-klockor försöker vara smarta NÄR man springer. Det man ser i datorn efteråt blir en "klok" efterkonstruktion... Med "smart" inspelning blir det "annorlunda".
När man springer på bana gör
Sven har rätt i teorin.
Annika har rätt i praktiken...
Garmins GPS-klockor försöker vara smarta NÄR man springer. Det man ser i datorn efteråt blir en "klok" efterkonstruktion... Med "smart" inspelning blir det "annorlunda".
När man springer på bana gör