Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 08:18Jag menar verkligen "bästa" när jag skriver det.
Det viktiga i början är att bygga upp distansen och bygga den på aerob bas. För att göra det så måste man gå försiktigt fram utan skador då kontinuerlitet är viktigt. Med synsättet att det är lite "jogging
Jag menar verkligen "bästa" när jag skriver det.
Det viktiga i början är att bygga upp distansen och bygga den på aerob bas. För att göra det så måste man gå försiktigt fram utan skador då kontinuerlitet är viktigt. Med synsättet att det är lite "jogging
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 08:30Mats: Aerob bas bygger man genom aerob träning. DÄREMOT så är spannet för aerob träning ganska stort. Marafart är t.ex. aerobt (annars skulle du aldrig kunna hålla det över 2,5h). Hög aerob fart ger dessutom en större utveckling av det aeroba systemet än
Mats: Aerob bas bygger man genom aerob träning. DÄREMOT så är spannet för aerob träning ganska stort. Marafart är t.ex. aerobt (annars skulle du aldrig kunna hålla det över 2,5h). Hög aerob fart ger dessutom en större utveckling av det aeroba systemet än
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 08:38Jag uppfattar att frågeställaren i första hand är intresserad av att öka sin uthållighet, dvs (i det här fallet) längden på veckans längsta pass. De 10% som man brukar diskutera gäller i första hand totalvolymen, per år eller annan längre tid. Skulle man
Jag uppfattar att frågeställaren i första hand är intresserad av att öka sin uthållighet, dvs (i det här fallet) längden på veckans längsta pass. De 10% som man brukar diskutera gäller i första hand totalvolymen, per år eller annan längre tid. Skulle man
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 08:48Micke: Lydiard rekomenderade definitivt lugnare pass alternerade med tyngre (distans- eller kvalitets-mässigt). Frida är i början av sin träning och det är där mina råd startar. Vad jag skulle rekomendera dig på din nivå är kanske lite andra saker. Läs gä
Micke: Lydiard rekomenderade definitivt lugnare pass alternerade med tyngre (distans- eller kvalitets-mässigt). Frida är i början av sin träning och det är där mina råd startar. Vad jag skulle rekomendera dig på din nivå är kanske lite andra saker. Läs gä
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 09:27Per: klokt inlägg förutom följande:
"...De 10% som man brukar diskutera gäller i första hand totalvolymen, per år eller annan längre tid. Skulle man öka 10% i veckan under ett års tid skulle volymen snabbt bli helt ohanterlig..."
Du får nog förklara lite
Per: klokt inlägg förutom följande:
"...De 10% som man brukar diskutera gäller i första hand totalvolymen, per år eller annan längre tid. Skulle man öka 10% i veckan under ett års tid skulle volymen snabbt bli helt ohanterlig..."
Du får nog förklara lite
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 09:32Ökar man sträckan med 10% per vecka så blir det en fördubbling var 7 vecka och det blir snabbt skadligt.
T.ex. om någon springer 10 km per vecka nu så blir det:
vecka 7: 20 km
vecka 14: 40 km
vecka 21: 80 km
vecka 28 160 km
osv...
så man ska nog inte driv
Ökar man sträckan med 10% per vecka så blir det en fördubbling var 7 vecka och det blir snabbt skadligt.
T.ex. om någon springer 10 km per vecka nu så blir det:
vecka 7: 20 km
vecka 14: 40 km
vecka 21: 80 km
vecka 28 160 km
osv...
så man ska nog inte driv
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 10:00Krister, jag noterar att du inte läste föregående inlägg.
Krister, jag noterar att du inte läste föregående inlägg.
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 10:29Linus: Du har både rätt och fel. Om man börjar från en väldigt låg nivå så kan man oftast öka snabbare. Om man däremot etablerat sig på en viss nivå som funkar bra och vill öka volymen så brukar man ange 10% per år av totalvolymen. Detta gäller t ex ungdo
Linus: Du har både rätt och fel. Om man börjar från en väldigt låg nivå så kan man oftast öka snabbare. Om man däremot etablerat sig på en viss nivå som funkar bra och vill öka volymen så brukar man ange 10% per år av totalvolymen. Detta gäller t ex ungdo
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 11:13Linus: jo jag läste både ditt och Pers inlägg och har inget att invända. Jag ville bara ge ytterligare ett exempel på varför regeln om 10% ökning per vecka inte håller i längden.
Linus: jo jag läste både ditt och Pers inlägg och har inget att invända. Jag ville bara ge ytterligare ett exempel på varför regeln om 10% ökning per vecka inte håller i längden.
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 11:22Intressant att läsa tips och diskussioner! Tack för ert engagemang!:)
Har fått en del att fundera på, helt klart.
Det blir nog så att jag kommer att öka mitt blivande långpass med högst 1 kilometer i veckan och behålla mina två andra pass som vanligt
Intressant att läsa tips och diskussioner! Tack för ert engagemang!:)
Har fått en del att fundera på, helt klart.
Det blir nog så att jag kommer att öka mitt blivande långpass med högst 1 kilometer i veckan och behålla mina två andra pass som vanligt