Quote from Funbeat user on 8 October 2009, 13:54Om man springer över hindren så har man nog missförstått hela tanken med att cykla i skogen. Hur som har haver har jag aldrig råd att köpa en speciellt lätt cykel så för egen del kvittar det.
Hur funkar det med rötter och sten och räserhjul? Trodde det s
Om man springer över hindren så har man nog missförstått hela tanken med att cykla i skogen. Hur som har haver har jag aldrig råd att köpa en speciellt lätt cykel så för egen del kvittar det.
Hur funkar det med rötter och sten och räserhjul? Trodde det s
Quote from Funbeat user on 8 October 2009, 15:44Största kruxet med lvg-cykel i skogen är nog ändå att få plats med däck som funkar för stig. CX-hojar har utrymme för större däck -> lägre däcktryck -> bättre grepp & mindre slagigt.
Är det ordentligt med rötter och sten blir det säkert fantastiskt slits
Största kruxet med lvg-cykel i skogen är nog ändå att få plats med däck som funkar för stig. CX-hojar har utrymme för större däck -> lägre däcktryck -> bättre grepp & mindre slagigt.
Är det ordentligt med rötter och sten blir det säkert fantastiskt slits
Quote from Bertil Nolheim on 8 October 2009, 18:29Kanske lite höga växlar för mer avancerad skogsscykling.
Jag har cyklat i skogen på min touringcykel, men den har 24/34 som lägsta växel så det är lika lågt som på MTB:n.
Kanske lite höga växlar för mer avancerad skogsscykling.
Jag har cyklat i skogen på min touringcykel, men den har 24/34 som lägsta växel så det är lika lågt som på MTB:n.
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 09:55Racern är lätt kul och snabb, men den kräver som regel kompletterande cyklar.
Skall man ha en (1st) cykel så är krossen den optimala.
Med tunna 23 mm däck blir det en "racer"
Med terrängdäck blir det en "MTB"
Med dubbdäck en "Vinter-cykel"
Med touring
Racern är lätt kul och snabb, men den kräver som regel kompletterande cyklar.
Skall man ha en (1st) cykel så är krossen den optimala.
Med tunna 23 mm däck blir det en "racer"
Med terrängdäck blir det en "MTB"
Med dubbdäck en "Vinter-cykel"
Med touring
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 11:38En liten nackdel med cyklocross är gnällande halvsega cantileverbromsar (svårinställda), om du inte ska tävla med den så titta på en crossliknande hybrid med bockstyre och skivbroms typ Nishiki crossroads:
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Produ
En liten nackdel med cyklocross är gnällande halvsega cantileverbromsar (svårinställda), om du inte ska tävla med den så titta på en crossliknande hybrid med bockstyre och skivbroms typ Nishiki crossroads:
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Produ
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 11:39Den är väldigt bra att köra CycleX på.
Ramen tar inte de grova skogsdäcken som mullvadarna kör runt med.
Den är väldigt bra att köra CycleX på.
Ramen tar inte de grova skogsdäcken som mullvadarna kör runt med.
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 11:54David: klarar inte nishikin vanliga cyklocrossdäck och nokias smala vinterdäck typ w 106 ?
David: klarar inte nishikin vanliga cyklocrossdäck och nokias smala vinterdäck typ w 106 ?
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 11:56Ingen aning men en cross får endast klara 35 mm? enligt reglerna.
Annars är det en hybrid.
Ingen aning men en cross får endast klara 35 mm? enligt reglerna.
Annars är det en hybrid.
Quote from Rasmus Olsson on 9 October 2009, 11:58Får får lamm.
Får får lamm.
Quote from Funbeat user on 9 October 2009, 12:01David vad kör du med för hoj i höstrusket och när ska köra ut på bygden, på grusvägar och sånt?
David vad kör du med för hoj i höstrusket och när ska köra ut på bygden, på grusvägar och sånt?