Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkivbroms CX?
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
som "rookie" i cykelbudsbranschen har jag konstaterat att vanliga cantilever bromsar är ute ur bilden ganska snart av skäl jag utelämnar här...

Alternativet är skivbroms, vilket är en helt ny nisch för mig. Det går efter vad jag förstått montera "me

Det som finns är bara för vajer http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=AVID805-160-Fr&avd=2&Ref=&artgrp=906&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Men det är inte dålig bromsverkan, men det är MYCKET jobb med att rigga om t

Varför köper du inte en cykel med fäste för skivbromsar om du vill ha det?

En CX är per definition en cykel med cantibromsar och lite längre/högre geometri som du kan köra med grövre däck.

Tack för svaren! Även om jag i stort hade svaren klara för mig...

"Varför köper du inte en cykel med fäste för skivbromsar om du vill ha det?" Jaa, klart befogad fråga. Men det är ju som vanligt, i de bästa av världar så skulle jag, givetvis köpt en för

Det finns touring, hybrider och några fuskCX med skivbromsar.
Jag tror inte att de är så billiga i något utförande.

Jag förstår inte riktigt varför cantibromsar är "ute ur bilden". Hur cyklar du egentligen?

"Varför funkar inte cantilever bromsar...?"

Ja, det är en bra fråga, ur ett "utifrånperspektiv" och som jag med flit utelämnade -men som för mig som "rookie" blivit alltmer uppenbar.

Nämligen: Budcykling som jag hittills förstått det och som jag hittil

Lyssna inte på Fredrik. Han är allergisk mot skivbromsar (tror det är nåt i beläggen han inte tål... 😉 ), och kommer med en dåres envishet hävda att fälgbromsar alltid är lika bra. Det måste vara därför så många nya skogscyklar har fälgbromsar, va? 😉

B

Det är fortfarande svårt att få fatt i någon CX med skivbroms eftersom att det per definition är cantibromsar på CX.
Då får det bli Touring och andra ramvarianter som står till buds.

Det är bara att köpa den ram man vill ha och sen byta ut framgaffeln till en som har skivbromsfäste. Bak kan man klara sig med fälgbroms, eftersom den nästan aldrig används. Det är en reserv/släpbroms bara.