Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkivbroms CX?
You need to log in to create posts and topics.

Och, naturligtvis, finns inga alternativa handtag till bockstyre, antar jag? Jag har inte sett något.

Jag vet inte om det är bara gummit, men det finns inget bet i de jag har. Jag har alltid hört att det inte är det bästa gummit som kommer med cyklarna (

Rookie fråga: Ska det verkligen vara 70/30 när man bromsar (fram/bak)?

Har du bra grepp och kör rakt fram blir det 100/0 vid hårda bromsningar.

Är det halt kan det vara tryggare att gå över mer på bakbromsen eftersom det är mindre otäckt att låsa bakhjulet än att låsa framhjulet.

Svårt att säga vad den exakta fördelningen bör vara i verkligheten, men principen är väl att vid en inbromsning förskuts tyngdpunkten framåt mot framhjulet som därmed får ett bättre grepp.
Man vill att båda hjulen ska bromsa så nära den punkt där dom tap

Jag justerar farten oftast med bakbromsen.

Det beror på vilken situation vi befinner oss i
Typ av inbromsning
1. justera farten lite - bakbroms helt ok
2. moderat fart minskning, båda
3. kraftig fart minskning, 100% frambroms om underlaget tål det.

Själv bromsar jag nästan alltid med båda, för at

På landsvägscykel bromsar jag bak mer, på MTB kappt fram alls och på MC använder jag väldigt sällan bakbromsen öht så i en jämförelse tror jag det är svårt att generalisera.

Vid 70/30 bromsning så bör ju alla förhållanden vara optimala.

På racer så försöker jag mest bromsa fram eftersom det är effektivare. I skogen på MTB så beror det på terräng och lutning och om jag vill svänga samtidigt. T ex om stigen svänger i ett nerförslut så ligger man på med frambromsen och låser upp bak för att