Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Köpte ett par snören på intersport för 20 spänn, har aldrig haft problem med att dom går upp. Det är kanske för att dom inte är så "speciella" och behandlade. Alla snören som följt med mina Asics har alltid gått upp med enkel knut. Har gjort till rutin at

Xtenex skosnören finns att köpa på runnerstore. Jag köpte mina på plats i Stockholm men de borde finnas på nätet också.
Här är dem
http://www.runnersstore.se/Main/Articles.asp?ArtGrp=117&ArticleId=5392&hgid=4&articlename=Xtenex+Skoband+Neonorange&Page=1&S

Tackar! Jag får smita förbi där imorgon eller så... 🙂

Min vän Erik har lärt mig en knut (som jag kallar Erik-knuten såklart) som är som en vanlig rosett, men att man gör två "varv" med öglorna. Lätt som en plätt att göra och ta av, men sitter mycket bra.

Jag lägger till mitt bidrag - vilket egentligen är meningslöst eftersom du redan fått så många bra råd, men: knyt en vanlig rosett ( = vanlig snörning på skorna), ryck i öglorna tre gånger för att "tighta" knuten, och slå sedan en ytterligare knut på både

Maken kör en "kirurgvariant"; när man gör första vanliga knuten så låter man tåtarna gå tvåvarv om varann, ett extra omslag, sedan knyter man vanlig råbandsrosett med öglor ovanpå - sedan kan man säkra öglorna också för säkerhets skull om man vill.

En stor fördel med gummibandsskosnörena är att det är så lätt att ta av och på skorna (om man tex fått in en sten)

Edit: och det blir samma perfekt utprovade snörning varje gång.

Tack för länken Elin A! inser att jag har lärt mig knyta fel och gjort så i alla år 🙂 funkar mycket bättre om man gör rätt, där ser man! man blir aldrig för gammal för att lära nytt 😀