Quote from Guest on 4 April 2011, 12:05Har sett att det på FunBeat finns en diskussionsfråga gällande lösa hundar. Att leta efter svar på min fråga i den diskussionen skulle ta evigehter, då det finns flera hundratals inlägg. Provar såhär istället. Min fråga är hur ska man bemöta lösa hundar s
Har sett att det på FunBeat finns en diskussionsfråga gällande lösa hundar. Att leta efter svar på min fråga i den diskussionen skulle ta evigehter, då det finns flera hundratals inlägg. Provar såhär istället. Min fråga är hur ska man bemöta lösa hundar s
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 12:151) spring INTE vidare, genom att springa gör du dig till ett byte i hundens ögon, stanna och möt upp hundarna
2) försök håll dig så lugn som det bara går
3) ignorera hundarna så länge som möjligt, det gör de flesta hundar osäkra att du inte ens verkar bek
1) spring INTE vidare, genom att springa gör du dig till ett byte i hundens ögon, stanna och möt upp hundarna
2) försök håll dig så lugn som det bara går
3) ignorera hundarna så länge som möjligt, det gör de flesta hundar osäkra att du inte ens verkar bek
Quote from Fredric Lagerström on 4 April 2011, 12:33Eva-Marie: Vilken fruktansvärd skräckupplevelse! Det är värsta mardrömmen. Jag har varit med om hundar som rusar efter mej när jag cyklar men har klarat mej hyfsat under löpning.
Jag är alltid på min vakt när jag cyklar förbi det stället. Hemskt!
Tur at
Eva-Marie: Vilken fruktansvärd skräckupplevelse! Det är värsta mardrömmen. Jag har varit med om hundar som rusar efter mej när jag cyklar men har klarat mej hyfsat under löpning.
Jag är alltid på min vakt när jag cyklar förbi det stället. Hemskt!
Tur at
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 12:37och glöm inte polisanmäla nu
och glöm inte polisanmäla nu
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 13:27Å andra sidan så har du lärt dig hur du skall bete dig när du möter lösa hundar...
Å andra sidan så har du lärt dig hur du skall bete dig när du möter lösa hundar...
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 13:45Vad går först av att sluta springa och ignorera hundarna? Alltså - ska jag i första hand fortsätta springa som om ingenting hänt, eller ska jag i första hand sakta in/stanna för att inte väcka jaktinstinkt hos hunden?
Vad går först av att sluta springa och ignorera hundarna? Alltså - ska jag i första hand fortsätta springa som om ingenting hänt, eller ska jag i första hand sakta in/stanna för att inte väcka jaktinstinkt hos hunden?
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 14:06Stanna, stirra inte i ögonen på hunden uppträd lugnt och sansat.
Om man inte är rädd för hundar så stirra i ögonen, stå självsäkert och spänn upp dig och utmana hunden. Sen är det bara att hoppas att hunden inte är extremt dominant 😉
Finns ju också hu
Stanna, stirra inte i ögonen på hunden uppträd lugnt och sansat.
Om man inte är rädd för hundar så stirra i ögonen, stå självsäkert och spänn upp dig och utmana hunden. Sen är det bara att hoppas att hunden inte är extremt dominant 😉
Finns ju också hu
Quote from Stefan Kinberg on 4 April 2011, 14:19Vilken rolig historia.
Hundar jagar nog gärna någon som kutar, ju fortare desto roligare. Deras avvikelse efter din tillsägelse indikerar att de nog inte var så arga som du vill göra gällande (du kanske blev överaskad och övertolkade situationen?). Hunda
Vilken rolig historia.
Hundar jagar nog gärna någon som kutar, ju fortare desto roligare. Deras avvikelse efter din tillsägelse indikerar att de nog inte var så arga som du vill göra gällande (du kanske blev överaskad och övertolkade situationen?). Hunda
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 14:22Hundkunnig vet jag inte om jag är, dock så har jag en samt har umgåtts en hel del med en hel del hundar, allt i från rena sällskapshundar till jakt och tjänstehundar.
Om vi nu förutsätter att man är ute själv, utan egen hund...
Den passiva metoden:
Förs
Hundkunnig vet jag inte om jag är, dock så har jag en samt har umgåtts en hel del med en hel del hundar, allt i från rena sällskapshundar till jakt och tjänstehundar.
Om vi nu förutsätter att man är ute själv, utan egen hund...
Den passiva metoden:
Förs
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 14:32Det verkar vara ett ställe som fler har dåliga erfarenheter av.
Så länge du inte är inne på någons tomt så är det polisanmälan som gäller.
Det verkar vara ett ställe som fler har dåliga erfarenheter av.
Så länge du inte är inne på någons tomt så är det polisanmälan som gäller.