Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har aldrig tänkt på att skällande hundar gör det för att påkalla husse/mattes uppmärksamhet. Det känns bra att veta.

Det första du ska göra är att stanna! Spring absolut inte vidare om du blir jagad av en hund. Det triggar bara deras jaktinstinkt och även en snäll hund kan börja hoppa och nafsa efter en person som springer.

Om hundarna inte tappar intresset fastän du

Även snälla hundar är potentiellt farliga för den som får astmaallergi.

En sådan person är dessutom oftast väldigt hundrädd så alla råd om hur man ska bete sig faller platt.

Håkan: Visst är det så rent generellt, men en rest ragg betyder inte automatiskt ilska även om många verkar tro det. När det blir för mycket intryck för Zippo så åker raggen upp även om han inte är det minsta ilsken.

Edit: Tex en gång då jag tog med hon

Men Eva-Marie ville ju faktiskt ha konkreta råd.

Själv har jag ofta problem med mötande hundar. Förra året flög en hund i koppel på mig och bet tag i min hand när jag passerade.
Förutom denna mindre trevliga upplevelse har jag ofta problem med hundar som gör utfall när jag passerar. En annan märklig sak

Tony: Jag hade aldrig tolererat att mina hundar hoppade och nafsade mot folk. Jag kan tyvärr inte förklara för dig varför vissa hundägare accepterar att deras hundar gör så. Jag kan lova dig att den dag du springer förbi mig och mina hundar så kommer du i

Det känns i grunden fel att behöva bli jagad av en hund. Jag tycker inte det skall behöva ske. Jag ska inte behöva trotsa alla mina instinkter och tala med mörk bestämd röst åt en blodtörstig best på allmän plats. Hur skall jag veta om hunden bara vill le

Två reflektioner:
1) Inte för att det direkt skulle hända då jag håller koll på min hund, men om han hade kommit "för nära" någon och den personen har riktat eller träffat med en spark så kan jag lova att den personen inte kunnat springa långt nog...
2) J

Kan tillägga att det är en flatte, 34 kg kolsvart voffsing.