Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkulle dessa cyklar vara bra??
You need to log in to create posts and topics.

mmm det är farligt med utveckling...
snälla fixa inte för bra grejer jag kan nog inte lära mig att dosera rätt kraft.:-)
grejen är väl att skivbromsarna just är effektiva i både bromseffekt och lättare att dosera än traditionella brosar, just detta hindra

Kalle: Varför har man ABS på bilar? Det är ju bara att använda rätt teknik och pumpa?
Helt riktigt så behöver man inte låsa hjulen och ändå så gör folk det i stressade situationer exempelvis i klungor och när det går fort!
Så länge man inte har ABS på cyk

David, vad är det du inte begriper när vi gång på gång försöker förklara för dig att skivbromsen MINSKAR risken att låsa hjulet. Precis som ABS på en bil minskar risken att låsa hjulen där.

Det blir alltså säkrare och mer förutsägbar bromsverkan, samtidi

Rasmus: Varför behövs ABS på bilar när de redan har skivbromsar?

Folk får panik och låser hjulen i stressade situationer.
Då är det bättre med lite sämre bromsverkan så blir det svårare att låsa hjulen!

Bilar har en helt annan belastningsfördelning mellan framhjul och bakhjul. En cykel kan bromsas kraftigt utan att framhjulet låser sig, och begränsningen är den punkt då kraftvektorn från masscentrum når kontaktpunkten för framhjulet. Vid normala förhålla

Och ändå så ser jag mina lekkamrater som låser hjulen med skivbromsar!
Jättekonstigt?
Jag har mina fälgbromsar justerade att de inte låser hjulen på CycleXen. Men det är klart den går inte i mer än drygt femtio km/h på platt väg.

VAR menar du att de låser hjulen? Att låsa ett framhjul på torr och ren asfalt är inte bara svårt, det är totalt omöjligt, ens i teorin!

Är det ute i skogen är det en helt annan sak. Där är ju underlaget löst, men nu pratar vi (eller i alla fall jag) om

Nu bromsar de flesta med både fram o bakbroms, inte enbart frambromsen.

Jag har faktiskt sett folk som bromsar i kurvor fastän man ska planera och bromsa innan kurvan för att sedan accelerera ut ur kurvan.
Skumt att inte folk gör på det mest kraftekonom

UCI:s regelverk är tyvärr gammalmodigt, de lever kvar från förr, och vill inte ändra cyklarnas utformning. Tävlar man under UCI, så är det ju bara att följa deras regelverk.

Skivbroms är bättre(map. jämn och stark bromsverkan), ingen tvekan om det. För

Ja, dessa Taiwanramar.
Får ni köra med skivbroms på Triathlon och varför gör ni inte det i så fall?