Quote from Charlotte Skoglund on 24 February 2008, 22:34mmm det är farligt med utveckling...
snälla fixa inte för bra grejer jag kan nog inte lära mig att dosera rätt kraft.:-)
grejen är väl att skivbromsarna just är effektiva i både bromseffekt och lättare att dosera än traditionella brosar, just detta hindra
mmm det är farligt med utveckling...
snälla fixa inte för bra grejer jag kan nog inte lära mig att dosera rätt kraft.:-)
grejen är väl att skivbromsarna just är effektiva i både bromseffekt och lättare att dosera än traditionella brosar, just detta hindra
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 07:43Kalle: Varför har man ABS på bilar? Det är ju bara att använda rätt teknik och pumpa?
Helt riktigt så behöver man inte låsa hjulen och ändå så gör folk det i stressade situationer exempelvis i klungor och när det går fort!
Så länge man inte har ABS på cyk
Kalle: Varför har man ABS på bilar? Det är ju bara att använda rätt teknik och pumpa?
Helt riktigt så behöver man inte låsa hjulen och ändå så gör folk det i stressade situationer exempelvis i klungor och när det går fort!
Så länge man inte har ABS på cyk
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 07:47David, vad är det du inte begriper när vi gång på gång försöker förklara för dig att skivbromsen MINSKAR risken att låsa hjulet. Precis som ABS på en bil minskar risken att låsa hjulen där.
Det blir alltså säkrare och mer förutsägbar bromsverkan, samtidi
David, vad är det du inte begriper när vi gång på gång försöker förklara för dig att skivbromsen MINSKAR risken att låsa hjulet. Precis som ABS på en bil minskar risken att låsa hjulen där.
Det blir alltså säkrare och mer förutsägbar bromsverkan, samtidi
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 07:55Rasmus: Varför behövs ABS på bilar när de redan har skivbromsar?
Folk får panik och låser hjulen i stressade situationer.
Då är det bättre med lite sämre bromsverkan så blir det svårare att låsa hjulen!
Rasmus: Varför behövs ABS på bilar när de redan har skivbromsar?
Folk får panik och låser hjulen i stressade situationer.
Då är det bättre med lite sämre bromsverkan så blir det svårare att låsa hjulen!
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 08:00Bilar har en helt annan belastningsfördelning mellan framhjul och bakhjul. En cykel kan bromsas kraftigt utan att framhjulet låser sig, och begränsningen är den punkt då kraftvektorn från masscentrum når kontaktpunkten för framhjulet. Vid normala förhålla
Bilar har en helt annan belastningsfördelning mellan framhjul och bakhjul. En cykel kan bromsas kraftigt utan att framhjulet låser sig, och begränsningen är den punkt då kraftvektorn från masscentrum når kontaktpunkten för framhjulet. Vid normala förhålla
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 08:05Och ändå så ser jag mina lekkamrater som låser hjulen med skivbromsar!
Jättekonstigt?
Jag har mina fälgbromsar justerade att de inte låser hjulen på CycleXen. Men det är klart den går inte i mer än drygt femtio km/h på platt väg.
Och ändå så ser jag mina lekkamrater som låser hjulen med skivbromsar!
Jättekonstigt?
Jag har mina fälgbromsar justerade att de inte låser hjulen på CycleXen. Men det är klart den går inte i mer än drygt femtio km/h på platt väg.
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 08:08VAR menar du att de låser hjulen? Att låsa ett framhjul på torr och ren asfalt är inte bara svårt, det är totalt omöjligt, ens i teorin!
Är det ute i skogen är det en helt annan sak. Där är ju underlaget löst, men nu pratar vi (eller i alla fall jag) om
VAR menar du att de låser hjulen? Att låsa ett framhjul på torr och ren asfalt är inte bara svårt, det är totalt omöjligt, ens i teorin!
Är det ute i skogen är det en helt annan sak. Där är ju underlaget löst, men nu pratar vi (eller i alla fall jag) om
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 08:15Nu bromsar de flesta med både fram o bakbroms, inte enbart frambromsen.
Jag har faktiskt sett folk som bromsar i kurvor fastän man ska planera och bromsa innan kurvan för att sedan accelerera ut ur kurvan.
Skumt att inte folk gör på det mest kraftekonom
Nu bromsar de flesta med både fram o bakbroms, inte enbart frambromsen.
Jag har faktiskt sett folk som bromsar i kurvor fastän man ska planera och bromsa innan kurvan för att sedan accelerera ut ur kurvan.
Skumt att inte folk gör på det mest kraftekonom
Quote from Anders Wallerstedt on 25 February 2008, 08:17UCI:s regelverk är tyvärr gammalmodigt, de lever kvar från förr, och vill inte ändra cyklarnas utformning. Tävlar man under UCI, så är det ju bara att följa deras regelverk.
Skivbroms är bättre(map. jämn och stark bromsverkan), ingen tvekan om det. För
UCI:s regelverk är tyvärr gammalmodigt, de lever kvar från förr, och vill inte ändra cyklarnas utformning. Tävlar man under UCI, så är det ju bara att följa deras regelverk.
Skivbroms är bättre(map. jämn och stark bromsverkan), ingen tvekan om det. För
Quote from Funbeat user on 25 February 2008, 08:20Ja, dessa Taiwanramar.
Får ni köra med skivbroms på Triathlon och varför gör ni inte det i så fall?
Ja, dessa Taiwanramar.
Får ni köra med skivbroms på Triathlon och varför gör ni inte det i så fall?