Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkulle dessa cyklar vara bra??
You need to log in to create posts and topics.

Varför tror du att man inte får ha bromsar på velodromer?

För att man hela tiden ligger mycket nära varandra och man har ingen stoppsträcka vid en krasch. Men man HAR bromsar på landsvägscyklar, så varför inte ha den bättre bromsen? Man får bättre kontroll, samtidigt som man får bättre bromsförmåga när det är bl

Med tanke på krascherna på bana så borde det vara självklart med skivbromsar enligt ditt resonomang.
Man kör tät på LVG också, framför allt i kurvor och spurter. Då borde det vara självklart med skivbromsar.

Skälet till att man inte får ha bromsar på ba

Äpplen och päron. På bana är friktionen mycket lägre, plus att farterna generellt är avsevärt högre.

Dessutom är vi än en gång tillbaks på det jag sa tidigare. Landsvägscyklar HAR bromsar. Skivbromsen MINSKAR risken för att låsa hjulen plus att den ger k

Med tanke på att jag kört med fem. sex. sju. åtta, nio och numera med tio drev bak och jag har inget emot utveckling av fler fungerande lösningar.

Shimano har patent på fjorton drev bak, men det fungerar nog inte så bra idag.

Vi kan ta diskussionen eft

Och jag säger än en gång att skivbromsen inte innebär nån skillnad när man kör i klunga. Du får däremot fördelarna när du behöver dem.

Men vill du inte fatta så får du slippa!

Är det inte bättre att UCI inför krav på skivbromsar med ABS med en gång för alla tävlingsklasser? Eller varför inte Vägverket också när vi ändå är igång?

Skivbromsar bromsar helt enkelt för bra och det fattar jag!

> Äh, det finns ingen fälgbroms i världen som kan komma i närheten av ens en medelmåttig skivbroms.

Du har uppenbarligen aldrig testat hydrauliska fälgbromsar... 🙂

HS-33:orna har ett ruggigt bett och slår nog de flesta skivbromsar.
http://www.magura.

Ok, men nu menade jag en vanlig fälgbroms. Fast även en hydraulisk fälgbroms lider ju av alla andra problem som fälgbromsar gör. Dvs att bromsytan är en strukturell komponent (helt absurt - som om flygplan skulle landa på buken varje landning). Smutsigt