Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ska göra ett första försök att springa Stockholm marathon nästa år och sitter just nu och försöker få ihop ett bra träningsprogram. Det jag funderar mest på är ifall tröskelintervaller som typ 12 x 1000 m, 8 x 6 minuters, 6 x 1 mile osv... eller om snabbd

Knappast rutinerad marathonlöpare men jag tror på både och. Med tröskelintervaller får du ju längre sträcka i rätt hög fart medan snabbdistansen så får du ju köra lite längre med konstant hög puls. Så varför inte växla mellan dessa, t ex tröskelintervalle

Tack för dina råd Leif.

Har även haft tanke på att köra både snabbdistans och tröskelintervaller under samma vecka... Men det är ju inte enskilda träningspass som gör att man lyckas med maran det är ju helheten. Och hur jag kommer reagera på sista milen

Jag skulle också välja att köra både tröskelintervaller och snabbdistans, 1 av varje/vecka (t ex tisdag och fredag). Och ibland lägga in en snabbdistans i slutet av ett distanspass.
Sen tror jag att det helt enkelt handlar om att få ihop väldigt många mi

Jag skulle välja att lyssna på Eva Jurenikova, med tanke på att hon är orienterare i tjeckiska landslaget samt utsedd till årets tränare inom svensk orientering! (t+)

Jo det blir nog så att jag kommer köra både och! Det finns ju många sätt att bli bra på gäller bara att välja väg och vara konsekvent med det tror jag

Senaste månaderna har jag legat runt 10-11 mil i veckan och det är nog en mängd jag är glad om jag orka

Och Eva är rutinerad marathonlöpare/-tränare?

Tja. Vad sägs om 10:a på Swiss Alpine marathonklassen? 🙂

Ja det är ingen dålig prestation duger för att jag ska ta hennes råd på allvar ialla fall 🙂

Varför ska du lägga in Vo2max-träning precis innan maran?