Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vo2 Max träning är ju inte den viktigaste träning inför maran det är ju att höja sin mjölksyra tröskel så mycket som möjligt och tror inte på v02 max träning samtidigt som man bygger uthållighet och en hög tröskel det har aldrig funkat för mig ialla fall.

"Swiss Alpine marathonklassen"
Som har hur många km asfaltlöpning?

Eva har uppenbarligen GRYMMA kvalifikationer till att ge högkvalitativa råd i allmänhet och på hög tävlingsnivå, men man ska väl kanske inte helt glömma att hon inte verkar vara nån asfal

nu tycker jag ju inte den här diskussionen ska handla ifall vissa är lämpade att ge "da" råd för maraton eller inte! Så om du inte har nåt givande att tillföra denna här tråden Sven kan du lika gärna vara tyst.

Om du vill prova nåt revolutionerande så börja med att höja yttertaket (vo2max) och låt sedan tröskeln följa efter. Närmare inpå tävlingen är det träning i tävlingsfart som är bäst för löpekonomin, eftersom det är just i tävlingsfart som du vill vara mest

Nu är det ju inte meningen att jag ska ligga på övre pulsgränsen utan fart på intervallerna ska vara max i 5k fart. Och Vo2 max intervallerna är definitivt inte det viktagaste passet jag kör utan det är snabbdistans och långpass runt 30 k med ca 10-12 km

Det är tråkigt, Thomas, att du inte tycker att kritiskt validerande tillför nåt i debatter. Men tyvärr alltför vanligt.

Och för övrigt föreslår jag att du ska köra distanspass av olika längd med progressiv fart (ner mot tröskel, eller marafart beroende p

Att formtoppa är ingen dum idé. Och det gör man definitivt inte genom att traggla på i sin gamla vanliga marathonfart. Vilken toppningseffekt ska det ge?

Disclaimer: Då jag inte har några topp-10-placeringar i långa asfaltslopp på min meritlista så bör n

Kan ju bifoga en liten överblick över Arthur Lydiards tränings system

BILD:http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/30130000-30139999/640x480/30139503.jpg?0

Kommer inte exakt att följa hans metoder men kommer definitiv att bygga en stark uthållighet i

Hur stor skillnad har ni i tempo på de olika passen?? för mig känns det som att tröskel intevaller och snabbdistans är ungefär samma tempo. och i så fall borde det ju inte spela nån roll rent fysiskt vad man väljer att springa, eller? att det mentalt kan

Thomas du har ju löst en stor del av knuten redan. Genom mängdökningen har du blivit starkare skriver du. Nöj dig med det ett tag framöver och rusa inte på för snabbt. Behåll mängden över vintern(utan att överdriva). Kör så framemot våren. Då börjar tävl