Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jens: Tempot är väl ganska så lika mellan snabbdistans och intervaller... Så träningseffekten är nog ganska så lika är väl egentligen vad man gillar bäst och hur mycket distans i tröskelfart man kan köra.

Tore: Är nog som du säger... Mängden är ganska v

Den stora faran eller konsekvensen av att köra långpass för fort är kanske att man blir så sliten att man inte orkar/klarar genomföra kvalitetsträningen med kvalite.

Jo det som du säger. Har gått i den fällan för dp blir alla pass man genomför bara halvdana och detär inge bra.

En annan grej jag kom på är att fördelen med tröskelintervaller är ju att man kan köra mycket längre distans i tröskelfart än vid snabbdistans

Back träning är bra att köra då du får igång hjärtat och lunrna bra, men det är en ganska jobbig träning som sliter mycket på kroppen så en gång i veckan räcker.

Om toppning inför långdistansprestation, från ett fysiologen och triathleten "Spenat":

"Ett misstag jag inte kommer göra om är att göra en traditionell toppning med tuffa VO2max eller syrapass under den sista veckan. Min erfarenhet (uppbackad av viss fo

Verkar vettigt, men nu finns det ju kortare "långdistans-sträckor" än Ironman. T.ex. 3-10km, där det ändå är kolhydratförbränning som gäller.

Intressant, Frida. Det ligger nog nåt i det han säger, men vi får komma ihåg att en ironman, som han skriver om, säkert är att jämföra med 2,5 maror rent uthållighetsmässigt. Om man springer i nårlunda hyffsat tempo på en mara så tror jag man klarar sig p

Jag kan av egen erfarenhet intyga att det som Frida skriver stämmer. Inte för att jag formtoppat med VO2maxintervaller, men jag körde en kort period med VO2maxträning och efter typ två pass var det kört med vanliga långpass, jag led som aldrig förr. Och d

Mycket intressant. Själv har jag haft da erfarenheter av att toppa, men det har varit inför de kortare sträckor på 3-10 km som Markus nämner. Jag trodde nog inte att det skulle stjälpa snarare än hjälpa redan på så "korta" (allt är ju relativt, eller hur

Frida: Väldigt intressant det du säger. Har själv erfarenhet av att efter att kört VO2max intervaller som toppning inför typ 10 km eller en halvmara känt mig väldigt stark i början för att sen tappa allt på slutet. Men felet jag gjorde då var att springa