Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 08:44Hittade även dom här två intressanta artiklarna:
http://runningtimes.com/Print.aspx?articleID=5765
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=16511
Hittade även dom här två intressanta artiklarna:
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 10:37Göran:
Visst finns vissa skillnader mellan en ironman och 42,2km löpning, men likheterna är flera. Även om man springer i nårlunda hyffsat tempo på en mara och använder sig av glykogenförråden så är det i princip uteslutande aerob metabolism som håller d
Göran:
Visst finns vissa skillnader mellan en ironman och 42,2km löpning, men likheterna är flera. Även om man springer i nårlunda hyffsat tempo på en mara och använder sig av glykogenförråden så är det i princip uteslutande aerob metabolism som håller d
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 20:01Frida: Jag fäster inget egentligt avseende vid farten som sådan, utan varaktigheten i prestationen. Enda anledningen att jag exemplifierade med en hyffsat snabb löpare var att den hyffsat snabba löparen håller igång under en relativt (viktigt ord! :-)) ko
Frida: Jag fäster inget egentligt avseende vid farten som sådan, utan varaktigheten i prestationen. Enda anledningen att jag exemplifierade med en hyffsat snabb löpare var att den hyffsat snabba löparen håller igång under en relativt (viktigt ord! :-)) ko
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 09:28glykogen förrådet tar slut för dom allra flesta av oss under ett marathon skulle jag tro har för mig att jag läst nånstans att man kan träna upp så att förrådet kan vara i ca 2 timmar rätta mig om jag har fel Frida. Så vi glada amatörer som tar 3 timmar e
glykogen förrådet tar slut för dom allra flesta av oss under ett marathon skulle jag tro har för mig att jag läst nånstans att man kan träna upp så att förrådet kan vara i ca 2 timmar rätta mig om jag har fel Frida. Så vi glada amatörer som tar 3 timmar e
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 09:56Ok, jag ger mig mer än gärna på den punkten. Om det inte redan framgått så försöker jag ofta i all ödmjukhet ge utlopp åt spridda tankar. "Kan det inte vara så att" osv. Har sällan några vetenskapliga rön att stödja mig på, då jag inte har utbildningen fö
Ok, jag ger mig mer än gärna på den punkten. Om det inte redan framgått så försöker jag ofta i all ödmjukhet ge utlopp åt spridda tankar. "Kan det inte vara så att" osv. Har sällan några vetenskapliga rön att stödja mig på, då jag inte har utbildningen fö
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 10:19Nej nej Vo2max träning har sin absolut plats i min träning men det är ju sällan som max kapaciteten är det som begränsar motionären i ett maraton utan det man bör koncentrera sig mest på är att höja sin mjölksyratröskel så nära maxet det bara går och se t
Nej nej Vo2max träning har sin absolut plats i min träning men det är ju sällan som max kapaciteten är det som begränsar motionären i ett maraton utan det man bör koncentrera sig mest på är att höja sin mjölksyratröskel så nära maxet det bara går och se t
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 12:59VO2-max är utmärkt att träna till exempel nu, om man inte siktar på att tävla och toppa under inomhussäsongen.
Det är nu du har möjlighet att se till att
"all fokus ligger på maxpassen och att du är hundra laddad och återhämtad inför dessa. Maxträning
VO2-max är utmärkt att träna till exempel nu, om man inte siktar på att tävla och toppa under inomhussäsongen.
Det är nu du har möjlighet att se till att
"all fokus ligger på maxpassen och att du är hundra laddad och återhämtad inför dessa. Maxträning
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 07:38Håller verkligen med dig Frida om att det är otroligt viktigt att tro på det man gör och hålla sig till sin plan. Kontinuitet är nyckeln till framgång!
Hur tycker du man ska lägga upp träningen under 20 veckor till maraton?
Håller verkligen med dig Frida om att det är otroligt viktigt att tro på det man gör och hålla sig till sin plan. Kontinuitet är nyckeln till framgång!
Hur tycker du man ska lägga upp träningen under 20 veckor till maraton?
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 10:54Tja, det beror på hur din träning och utveckling har sett ut de där 4-5 åren som varit före de där 20 veckorna....
Tja, det beror på hur din träning och utveckling har sett ut de där 4-5 åren som varit före de där 20 veckorna....
Quote from Lars Breström on 7 January 2010, 10:12Åh Frida vilket klokt inlägg, men vad svårt det blev för mig.
Jag är nog lite av en "fnattare", det beror dels på att jag vill bli bra på alla distanser (från 5k till 24h) och dels på att jag har mycket att förbättra.Du skriver att det är en bra period
Åh Frida vilket klokt inlägg, men vad svårt det blev för mig.
Jag är nog lite av en "fnattare", det beror dels på att jag vill bli bra på alla distanser (från 5k till 24h) och dels på att jag har mycket att förbättra.
Du skriver att det är en bra period