Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har bestämt att jag ska få upp konditionen ordentligt nu under försäsongen till fotbollssäsongens start. Jag vill ut och springa samtidigt som man inte är så sugen i kylan. Därför tänkte jag komplettera med spinningpass. Kan det vara ett bra komplement?

För några vintrar sedan körde jag i princip bara spinning som träning och när jag sedan på våren fick för mig att det var läge att springa lite så var det fruktansvärt frustrerande för jag hade väldigt god kondition men ingen som helst ork att använda ben

Och vice versa: första gången jag prövade spinning var jag inne i en period när jag sprang ganska mycket och således hade väldigt bra kondition. Likväl trodde jag att jag skulle dö när kommit halvvägs genom spinningpasset. Slutsats: spinning är väldigt ol

Devisen "det man tränar på blir man bra på" stämmer säkert.

Jag tror dock att spinning som komplement är bra så länge som man ändå har ett eller ett par riktiga löppass i veckan.

Själv kör jag crosstrainer och stepmaskin som komplement till konditions

Glöm inte heller styrkan! Den är ack så viktig för att hålla ihop hela säsongen.

Kanske skulle förtydliga vad jag egentligen menade, jag dömer inte alls ut spinning som komplement till löpningen. Spinning för att förbättra konditionen är toppen men lägg inte ned löpningen helt och hållet under tiden.

Jag kör F&S Stationspass. http://web.friskissvettis.se/id___5507.aspx
Ett jättebra sätt att också bygga upp styrka + att du får en syretopp på slutet.

Går du på medelpasset kan jag garantera att hela kroppen har fått sig en omgång både när det gäller s

Om man ska tro jepparna som hittat på FIRST, så är alternativträning som inte lägger kroppsvikten på benen (tex cykel och rodd) extra bra just för att det minskar skaderisken och samtidigt ger en möjlighet till en bra träningsvolym.

Eftersom det är så gr

Spinning är ett bra komplement till löpning. Dock ingen bra ersättning för en som vill bra på löpa. Då är det nog bättre med vattenlöpning.

Man kan träna den centrala kapaciteten med rodd eller spinning eller skidåkning. Den lokala kapaciteten är däremot grenspecifik.