Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa 2 mil
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
Jag håller på att trappa upp mina distanser, vill kunna springa 2 mil i slutet av oktober, farten spelar ingen roll alls, jag vill bara kunna springa.
Jag har märkt att när jag springer över 10km (vilket jag har gjort två gånger) så blir jag dels tör

Detta ska bli intressant att läsa, vill också ha tips. Ska springa en halvmara för första gången i mitten av september 🙂

När det är sommar och varmt så är det viktigt att dricka om du ska springa långt. Skaffa ett vätskebälte och börja dricka redan efter 20 minuter på långpassen. Var också beredd på att fötterna kan svälla lite när du springer länge, så spring i skor med go

Håll ett lite lägre tempo än du gör på 10 km till en början. Fokusera inte på distansen utan låt benen och tankarna rulla på. Du kommer att märka att 20 km inte är någon konst att springa när du väl gjort det första gången.

Jag är för all del inte någon långdistanslöpare, och inte någon löpare av rang alls, men likväl kommer mina tankar här:

Jag springer nästan alltid 10 km, men kör ibland 15 km. Det jag märkt är att jag alltid får skavsår av sportbh:n så fort jag går upp i

Mot törst: ta med vätska
Mot stumma ben: öka distanserna på träningen

Angående stumma ben så är det troligen så enkelt att du behöver öka längden gradvis. Kroppen blir starkare när man påfrestar den över sina vanliga gränser. Jag brukar bli glad när jag känner trötthet eller stumma muskler vid ett träningspass, då vet man a

Det var ett ganska dumt svar, Anders. Självklart beror det på omständigheterna. Om man är nybörjare kanske 2 mil tar 3h. Om det är 30grader ute, menar du alltså att man inte behöver dricka?

Jag fick ett vätskebälte av en granne och sen använde jag det på

Jag siktar på Stockholm Halvmaraton i september. Målet var tidigare att ta mig runt, nu är det mer ta mig i mål innan de släpper på trafiken.
Det jag har läst (här på FB) och hört av min PT (= lillebror) så gäller att att vänja kroppen vid belastning unde

Camilla: Låter som en väldigt bra plani mina öron.

Anders: Vad jag förstår var det flera som kollapsade på grund av vätskebrist på Midnattsloppet i Stockholm, trots att det "bara" var 10km. Det är nog svårt att generalisera om hur mycket man behöver dric