Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 15:00Lars: i lördags bestämde jag mig för att gå i uppförsbackarna och det var innan jag kollade banprofilen.
Fast jag har läst här på FB att man ska öka mer 10 % i veckan. Är det på varje pass eller på totalträningssumman för hela veckan?
Lars: i lördags bestämde jag mig för att gå i uppförsbackarna och det var innan jag kollade banprofilen.
Fast jag har läst här på FB att man ska öka mer 10 % i veckan. Är det på varje pass eller på totalträningssumman för hela veckan?
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 15:15Camilla: 10% är för veckodosen. Det är dock bara en tumregel så vissa kan öka mer, andra blir skadade på mindre.
Camilla: 10% är för veckodosen. Det är dock bara en tumregel så vissa kan öka mer, andra blir skadade på mindre.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 15:22Var kommer den här "godtyckliga" 10% regeln ifrån förresten? För vem gäller den, vana löpare eller nybörjare?
Hur är den tänkt att fungera? Är 10% ökning varje vecka OK, eller är det 10% på en existerande fungerade träningsmängd? Spelar det någon roll vil
Var kommer den här "godtyckliga" 10% regeln ifrån förresten? För vem gäller den, vana löpare eller nybörjare?
Hur är den tänkt att fungera? Är 10% ökning varje vecka OK, eller är det 10% på en existerande fungerade träningsmängd? Spelar det någon roll vil
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 15:25Det är bra med tumregler, då vet man var man ska hålla sig. Som hela livet är väl även träning, skaderisk, återhämtning, vätskebehov under träning/tävling individuell. Lev väl!
Det är bra med tumregler, då vet man var man ska hålla sig. Som hela livet är väl även träning, skaderisk, återhämtning, vätskebehov under träning/tävling individuell. Lev väl!
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 16:38Jag provade 22 km för första gången den här veckan. Drack vatten, lite i taget under ett par timmar innan jag stack iväg och åt en banan ca en timme innan. Klarade mig bra utan vätska den tid det tog (2 tim 13 min) att ta 22 km. Men jag tror som andra att
Jag provade 22 km för första gången den här veckan. Drack vatten, lite i taget under ett par timmar innan jag stack iväg och åt en banan ca en timme innan. Klarade mig bra utan vätska den tid det tog (2 tim 13 min) att ta 22 km. Men jag tror som andra att
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 17:47Vad många bra inlägg! Jag ska satsa på en bana där det finns en kran vid 7km, och sakta öka upp från mina nuvarande 12km, typ 1km i veckan verkar vara rimligt. Få se om jag behöver vätska, tycker det verkar jobbigt att springa med bälte, kanske kan gömma
Vad många bra inlägg! Jag ska satsa på en bana där det finns en kran vid 7km, och sakta öka upp från mina nuvarande 12km, typ 1km i veckan verkar vara rimligt. Få se om jag behöver vätska, tycker det verkar jobbigt att springa med bälte, kanske kan gömma
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 18:20Spring en runda flera ggr, så kan du dricka när du passerar mål/start.
Spring en runda flera ggr, så kan du dricka när du passerar mål/start.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 18:50Jag MÅSTE ha med mig vatten. Bland det värsta jag vet när jag springer är 1: att bli akut skitnödig. 2: sätta flugor i halsen. 3: att bli törstig
Sprang halvmaran i lördags. Och fast det va 6 st vätskekontroller på 21 km så hade jag två 33 cl flaskor som
Jag MÅSTE ha med mig vatten. Bland det värsta jag vet när jag springer är 1: att bli akut skitnödig. 2: sätta flugor i halsen. 3: att bli törstig
Sprang halvmaran i lördags. Och fast det va 6 st vätskekontroller på 21 km så hade jag två 33 cl flaskor som
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 21:13Jag har också börjat köra med en flask i handen. En liten på 50cl räcker rätt långt. Det fungerar förvånansvärt bra, och ofta väger den ju rätt lite när man kommit halvvägs.
En flaska i handen fungerar nog inte så bra om man springer snabbare, men det gö
Jag har också börjat köra med en flask i handen. En liten på 50cl räcker rätt långt. Det fungerar förvånansvärt bra, och ofta väger den ju rätt lite när man kommit halvvägs.
En flaska i handen fungerar nog inte så bra om man springer snabbare, men det gö
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 22:22En 50 cl-flaska i handen funkar bra. Jag sprang Ursvik extrem 15 km med en sådan utan problem.
En 50 cl-flaska i handen funkar bra. Jag sprang Ursvik extrem 15 km med en sådan utan problem.