Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa halvmara med DS Racer?
You need to log in to create posts and topics.

Var sätter ni (distans-) gränsen för "lättviktsskor"? Funderar på om man ska köra med ds racer eller trainer på halvmaran.. Risken är väl stumma vader med racer över 21 km.

Hur resonerar ni?

Jag skulle aldrig springa längre än 42195 meter i så lätta skor!

EDIT: Sprang 53 km i DS Trainer en gång.

Jag har inga som helst betänkligheter övera att springa halvmara med lätta tävlingskor. Det har jag gjort många gånger och aldrig haft problem med vaderna under loppen. Marathon har jag inte riktigt vågat ha så lätta skor på än (och vet inte om jag nånsin

Det beror helt på ditt steg skulle jag säga. Jag har sprungit halvmara i DS Racer utan problem. Jag har även sprungit både Växjö Marathon och Stockholm Marathon i New Balance RC152 (som väger 152g och är betydligt lättare och tunnare än DS Racer).

Jag sk

Det beror på så mycket.
Hur van du är vid dina recers, ditt löpsteg, vikt, mm.
Jag sprang maran med mina Saucony Type A2 och det ångrar jag bittert. Gick bra i 23 km men fick därefter svår kramp i låren.
Det berodde delvis på ett halvdåligt löpsteg, låren

Det sliter mer på kroppen att springa i så pass odämpade skor. Kör själv med ds racer upp till maradistansen.

Du bör dock ha sprungit i ett par under nåt långpass och/eller tempopass så du känner hur kroppen svarar och om det är värt viktminskningen.

Micke: Jag håller inte med om att det sliter mer att springa i odämpade skor på längre sträckor. Det handlar om ens steg. Jag sprang Sthlm marathon 2008 i ett par ordentligt dämpade New Balance 767. Efter halvmaran hade jag ordentligt ont i fötterna, spec

Tack för alla kommentarer.
Jag är väl inte speciellt tung, ca 71 kg.. löpsteget har jag svårt att bedöma och vad gäller längre pass i racer så är det väl ganska tunnt. Har kört nåt tempopass på 10km och några intervallpass 5x2000 med dom. Långpass i övri

Det är rätt stor skillnad på DS Trainer (speciellt de senare modellerna, de tidigare var tunnare/lättare) och DS Racer. Som sagt, testa ett pass på upp mot 15-16km, klarar du det utan problem så klarar du en halvmara.

Jag röstar på Racer och PB på halvmaran (t+)