Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa länge...
You need to log in to create posts and topics.

Markus: Om det är någon tröst för dig så gjorde jag enligt din metod när jag återstartade löpningen. Körde ett tempo som kändes lagom och sen gick jag en bit. Osv, osv. Har aldrig känt något behov av att köra långsammare än vad som känns naturligt.

Nä, jag tycker också att Markus har rätt. Speciellt om det handlar om förhållandevis korta sträckor. Om man t.ex. klarar att springa 5 km och siktar mot att klara 10 så är det väl en utmärkt taktik att lägga in gångpauser och successivt försöka reducera d

Jag tycker samma gäller på ultra. Jag springer i ett långsamt, bekvämt tempo och går bitvis för att återhämta mig.
Att sänka farten för mycket gör mer skada än nytta, i mitt tycke.

Och jag håller med alla! 😉

Det vill säga, är det riktigt långa sträckor du siktar mot så finns det ju en poäng med att vänja sig vid långsamlöpning, fettförbränning och hela det paketet. Men om längre handlar om 10-15 km eller så kan man väl lita gärna

Mitt bästa marathonresultat (Stockholm -09) fick jag genom att springa det som ett intervallpass. Högt tempo mellan vätskekontrollerna där jag stannade och pustade ut innan jag gasade vidare. Vet att det är emot alla rekommendationer, men det funkade bra

Fia-lotta- En tävling handlar om att ta sig från punkt A till punkt B så snabbt som möjligt. (t+) Ditt sätt funkade för dig, viktigast just då.
Har provat både långt och långsamt och långt och mindre långsamt med gångpauser. Det som tidsmässigt funkat bä

"En enkel fråga. Jag vill springa längre, som i längre tid i rörelse. Vad är bäst;"

Det var vad som efterfrågades, eller?

Och mitt svar på detta är LSD. Inte någon form av intervaller. Intervaller är uppdelade tempopass, eller? dessa kan vara tidsbund

Jo, det handlar ju om hur långa distanser man är ute efter att springa.
100 miles utan gångpauser är få som klarar.
"Kortare distanser", som marathon, kan de flesta klara att träna upp att springa utan gångpauser.
Men, i träningssyfte, för att klara av at

"Var inte Lydiards LSD ursprungligen förkortning för "Long Steady Distance"?
Inte nödvändigtvis slow med andra ord."

Jo så var det nog och det är "steady" som jag tränar det jämt tempo som man orkar köra länge. Troligen var det väl så att under "joggin

Det är lite intressant, det här som händer när man saktar ner farten. Inför Lidingöloppet prövade jag någon gång att köra 30km i dryga 6-minuters tempo. De gångerna fick jag betydligt mer ont i benen, på nya ställen, än när jag körde samma sträcka i 5:30-